PREČO SA ZAČALA VEĽKA FRANCÚZSKA

REVOLÚCIA?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  


 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

ÚVOD

 

 

 

 

   Rozhodla som sa písať  o tom ,prečo sa vlastne začala revolúcia vo Francúzsku, o životných pomeroch jednotlivých stavov, ktoré v tom čase existovali vo Francúzsku, o ich sociálnych pomeroch.Revolúcia bola neodvrátitelna pre krízy, ktoré prežívalo poľnohospodarstvo, politika, priemysel, monarchia a samozrejme z toho vyplývajúca finančna kríza.Tieto krízy sprevádzal aj boj o moc. Nielen pre toto sa začala revolúcia, ale aj pre mnohé dalšie dôvody.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

      Revolúcia, ktorá vypukla vo Francúzku na konci l8. storočia,  a ktorá rozvrátila sociálne zriadenie a starú tradičnú politiku do takej miery, že sa ňou začala súčasná éra, sa pripravovala pomaly cez celé storočie. V l8.  storočí sa čoraz väčšmi prehlbovala priepasť medzi privilegovanými vrstvami, mocnosťami minulosti, ktoré sa snažili starý režim udržať, a novými sociálnymi vrstvami, ktoré sa ho snažili zničiť.  Kým sa nové, moderné hospodárstvo začalo rozvíjať  na skapitalizované a spriemyselnené výroby, starý režim spočíval stále na feudálnom vlastníctve pôdy a na remeselnej výrobe. Tradičné delenie národa nezodpovedalo už vzťahu  hospodárskych a soiálnych síl.[1]

     Súčasne ako rozvoj priemyslu zvyšoval túto nerovnováhu, osvietenská filozofia upevňovala v meštianstve vedomie moci a možnosti reprezentovať v národe pokrok. Filozofická propaganda šírila , hlavne od polovice storočia, vo vyšších vrstvách  myšlienku slobody, rovnosti, zvrchovanosti národa, kým sa francúzska monarchia  opierala o zastaralé zriadenie, o svoju absolútnu a božskú moc.

     Zákon a nariadenia už nezodpovedali novej ideológii. Z tejto pôvodnej hospodárskej, politickej a sociálnej nerovnováhy, z  tohoto antagonizmu tried vyrástla revolúcia z roku 1789.

 

Upadok feudánej aritokracie

 

     Aristokracia tvorila privilegovanú triedu spoločnosti starého režimu: zahrňovala šľachtu a všetko vysoké duchovenstvo. Napriek tomu, že v roku 1789 šľachta existovala ako stav, pradsa už dávno stratila verejnú moc, ktorú mala v stredoveku. Kapetolská monarchia dlhotrvajúcim úsilín  znovu získala panovnícke práva, tj. vyberanie daní, odvody vojakov, razenie peňazí a vykonávanie spravodlivosti.   Aristokracia sa nekryla celkom presne s privilegovanými: farári a rehoľníci nešľachtického pôvodu k nej nepatrili. Aristokracia bola hlavne šľachta. Duchovenstvo tvorilo privilegovaný stav, rozdelený na dvoje spoločenskou priehradou. V skutočnosti vysoké duchovenstvo : biskupi, opáti, väčšina kanonikov,  patrili k aristokracii, zatiaľ čo nižšie duchovenstvo, farári a kapláni, ktorí boli skoro na pospol, nešlachtici patrili spoločensky do tretieho stavu. Počet šlachticov možno odhadnuť na 350 tisíc osob tj. 1,5 %  obyvateľstva krajiny. Šľachta tvorila druhý stav monarchie, bola však vládnucou vrstvou spoločnosti. Všetci šlachtici mali čestné, hospodárske a daňové privilégiá: právo nosiť meč a  vyhradenú lavicu v kostole, sťatie, na nie obesenie v prípade odsúdenia na smrť, hlavne však nepodliehali daniam, robote na udržiavaní ciest, nemuseli ubytovávať vojsko, mali právo poľovačky, mali monopol na vyššie hodnosti v armáde, na cirkevné hodnosti a vysoké správne a súdne úrady. Okrem toho šľachtici mohli mať  léno a uplatňovať si voči roľníkom feudále práva. Dvorná šľachta  zahrňovala šľachticov, ktorí boli na dvore, bolo to okolo 4000 osôb, ktoré žili vo Versailles, okolo kráľa. 

Vidiecka šľachta mala menej skvelý život. Zemani žili so svojimi sedliakmi a skoro tým istým ťažkým životom. Ich hlavným zdrojom príjmov bolo vyberanie feudálnych poplatkov, ktoré sedliaci museli platiť, pretože sa šľachticom zakazovalo pod trestom straty šľachtictva vykonávať manuálnu prácu, ba dokonca aj obrábať svoju vlastnú zem nad určitý počet jutár.

Pretože sa tieto poplatky vyberali v peniazoch  a ich výška bola určená pred viacerými storočiami, vynášali veľmi málo. Takto veľa vidieckých šľachticov živorilo vo svojich rozpadnutých vidieckých sídlach a sedliaci ich nenávideli tým vačšmi, čím tvrdšie vyžadovali platenie feudálnych poplatkov. Tak sa podľa výrazu Alberta Mathieza vytvoril ozajstný šľachtický plebs, ktorý žil utiahnutý do svojej biedy, pričom sedliaci ho nenávideli a veľkí urodzení páni ním pohŕdali. A zas tento plebs nenávidel dvorných šľachticov pre početné dôchodky z kráľovskej pokladnice a mestkú buržoáziu pre bohatstvo, ktoré si hromadilo

výrobnou činnosťou.

    

     Úradnícka šľachta sa vytvorila vtedy, keď monarchia rozvinula svoj správny a súdny aparát. Táto úradnícka šľachta vyšla v l6. storočí z vysokej buržoázie a ešte v 17. storočí zaujímala postavenie medzi buržoáziou a rodovou šľachtou. V 18. storočí mala snahu splynuť s rodovou šľachtou. Veľké sudcovské rodiny na jej čele zamýšľali kontrolovať kráľovskú vládu a zúčastnovať sa na správe štátu. Sudcovia tým, že boli nezosaditelní /svoj úrad si kúpili/ a prenášali ho z otca na syna, predstavovali veľkú silu, ktorá bola často v konflikte s kráľom, popritom však bola pevne pripútaná k privilégiám svojej kasty a bola proti každej reforme, ktorá by ich narúšala.

     Feudálna aristokracia bola na konci l8. storočia na úpadku. Neprestajne sa ochudobňovala,

pretože dvorná šľachta vo Versailles sa ruinovala a vidiecka šľachta vegetovala na svojich pozemkoch.  Preto tým prísnejšie uplatňovala svoje tradičné práva, čím bola bližšie k úpadku.

Posledné roky Starého režimu boli poznačené prudkou aristokratickou reakciou. V roku 1781 kráľovský edikt vyhradil vojenské hodnosti výlučne tým, ktorí mohli dokázať svoj šlachtický pôvod počas štyroch pokolení.

 

     Rozdelené duchovenstvo

 

     Duchovenstvo – okolo 120 tisíc osôb – sa vyhlásilo za „ prvý zbor v štáte“. Pretože bolo prvým stavom v štáte, malo dôležité politické, súdne a daňové výsady. Jeho hospodárska moc spočívala vo vyberaní deiatku a v pozemkovom vlastníctve. Nehnuteľné vlastníctvo duchovenstva bolo mestké aj vidiecke. Duchovenstvo vlastnilo v mestách početné domy a z toho titulu vyberalo početné nájomné, ktorého výška sa v priebehu storočia zdvojnásobila. Zdá sa,že pre rehoľné kňžstvo bolo mestké vlastníctvo dôležitejšie ako vidiecke. V mestách, ako rennes a roun, kláštory vlastnili početné pozemky a obytné domy. Vidiecky cirkevné majetky boli ešte dôležitejšie. Ťažko ich odhadnuť pre celú krajinu. Voltaire ohodnocoval  príjem z pozemkov na 90 miliónov libier. Desiatky pozostávali z toho podielu zemských plodín alebo dobytka, ktorý podľa nariadenia francúzskych panovníkov z roku  779 a 794 museli vlastníci pozemkov odovzdávať vyberačom desiatku. Desiatok bol všeobecný a boli ním zaťažené takisto pozemky šľachty a osobný majetok duchovenstva ako aj pozemky nešľachticov. Desiatok bol rozlíšený podľa krajov a podľa produktov. Duchovenstvo teda tým, že bralo desiatky a malo svoje pozemky, disponovalo ohromnou časťou úrody , ktorú znovu predávalo.  Preto ťažilo zo zvyšovalia cien a takisto ťažilo zo zvyšovania nájomného: v priebehu 18. storočia hodnota desiatku stúpla asi na dvojnásobok. Iba duchovenstvo tvorilo ozajstný stav, ktorý mal svoju správu /generáli správcovia duchovenstva a diecezálne komory/

a svoje cirkevné súdy. Každých 5 rokov sa schádzalo zhromaždenie duchovenstva, ktoré sa zaoberalo náboženskými vecami a stavovskými záujmami. Odhlasúvalo dobrovoľný príspevok na výdavky štátu, dobrovoľný dar, ktorý spolu  s desatinou z obročia tvoril jedinú daň duchovenstva, priemerne 3500 000 libier ročne, čo je nepatrná suma s dôchodkom stavu.

     Rehoľné duchovenstvo ( 20 000 až 25 000 mníchov a okolo 40 000 mníšok/, ktoré tak prekvitalo v 17. storočí, bolo koncom 18. storočia v hlbokom morálnom úpadku a vo veľkom zmätku.

     Svetské duchovenstvo bolo taktiež v ozajstnej kríze, hoci v skutočnosti duchovenstvo tvorilo stav a malo ideovú jednotu, predsa spoločensky netvorilo rovnorodý celok, V jeho radoch práve tak, ako v celej spoločnosti Starého režimu, stáli proti sebe šľachtici a nešľachtici, nižšie a vyššie duchovenstvo, aristokracia a aburžoázia.

    Vyššie duchovenstvo – biskupi, opáti a kanonici – sa stále viac regrútovalo výlučne zo šľachtických radov. Tak zamýšľali brániť svoje výsady, z ktorých bolo nižšie duchovenstvo  vo všeobenosti vylúčené. Najväčšia časť dôchodkov stavu pripadala prelátom,  veľkoleposť a nádhera cirkevných kniežat sa vyrovnala  nádhere najvačších svedských veľmožov. Väčšina z nich sídlila na dovre a len málo sa starali o svoje biskupstvo.

 

 

Nižšie duchovenstvo (50000farárov a kaplánov)naopak, často poznalo skutočné  ťažkosti.

Farári a kapláni, ktorí skoro všetci boli nešľachtického pôvodu, dostavali iba kongruium (750 libier), ktorú im nechávali vyberači desiatku, duchovní a často aj laici, ktorí dostávali dôchodky z farnosti, hoci nevykonávali úrad. Preto farári a kapláni tvorili často skutočný cirkevný plebs.

 

     Tretí stav

 

     Tretia spoločenská skupina sa označovala od konca 15.storočia ako tretí stav.Predstavoval obrovskú väčšinu národa, čiže ku koncu Starého režimu vyše 24 miliónov obyvateľov.Tretí stav zahrňoval vidiecke a mestské ľudové vrstvy. Ďalej sem patrila malá a stredná buržoázia,predovšetkym remeselníci a obchodníci. K týmto stredným vrstvám sa pripájali aj príslušníci slobodných povolaní:úradníci, advokáti, notári, profesori, lekári a chirurgovia.

Vysokej buržoázii patrili predstavitelia peňažníctva veľkoobchodu, v prvom rade lodiari a finančníci, nájomcovia daní a bankári. Prevyšovali šľachtu bohatstovm, avšak usilovali sa preniknúť do nej získaním úradov a povyšovaním do šľachtického stavu. Napriek tejto spoločenskej rôznorodosti,  jednotu tretieho stavu tvorila opozícia proti privilegovaným požiadavkám občianskej rovnosti. Len čo bola táto rovnosť dosiahnutá jednotnosť rozličných sociálnych skupín tretieho stavu zmyzla. Z toho vyplynul rozmach triedneho boja za revolúcie  tretí stav, ktorý zoskupoval všetkých  nešľachticov, tvoril teda stav nie triedu.

 

Moc a rôznorodosť buržoázie.

 

     Buržoázia tvorila hlavnú triedu tretieho stavu.:  Ona riadila revolúciu a ona ňou získala. Svojim bohatstvom a vzdelaním zaujímala v spoločnosti prvé miesto, čo bolo v protiklade s oficiálnou existenciou privilegovaných stavov. V pomere k celému tretiemu stavu buržoázia, prirodzene tvorila iba menšinu i keď do nej zahŕňame všetkých remeselníkov. Francúzsko na konci l8.storočia bolo ešte vždy prevažne poľnohospodárske, a čo sa týka priemyselnej výroby, krajinou remeselníkov. Úver bol málo rozšírený a v obehu bolo málo peňazí. Tieto črty sa odrážali aj na sociálnom zložení buržoázie.

     Rentierska buržoázia tvorila hospodársku pasívnu skupinu, ktorá vyšla z obchodnej buržoázie a žila z kapitalizovaných ziskov. Skupina rentierov zahrňovla asi 10 % celej buržoázie. Zároveň však medzi rentiermi bola veľmi veľká rozdielnosť.

     Buržoázia slobodných povolaní tvorila veľmi rôznorodú skupinu v ktorej tretí stav našiel svojich hlavných predstaviteľov. Pôvod bol aj tu často obchdnícky a začiatočný kapitál pochádzal zo ziskov. Držiteľov úradov, ktorí neboli šľachtici, treba zaradiť do tejto kategórie.

Išlo o súdne alebo finančné úrady, kde bola hodnosť sprevádzaná verejnou funkciou.

Úradníci vlastnili svoj úrad, pretože si ho kúpili. Na prvom mieste boli slobodné povolania v pravom slova zmysle súdne povolania, ktoré boli veľmi početné. Ostatné slobodné povolania neboli také skvelé. Lekári boli zriedkaví a okrem niekoľkých slávnych /Tronchin, Guillotin…/  nie veľmi vážení. Profesori boli ešte menej dôležití, okrem niekoľkých veľmi vážených, ktorí vyučovali  na college de france, alebo na právnických či lekárskych fakultách.

Ináč ich bolo málo, pretože cirkev mala monopol na výučbu. Napokon to boli spisovatelia a novinári pomerne početní v Paríži. Pre celú krajinu možno odhadovať skupinu slobodných povolaní na 10 až  20 % početného stavu buržoázie. Pre svoj, vo všeobecnosti skromný spôsob života a vysokú duchovnú kultúru zohrala v roku 1789 prvoradú úlohu : dodala veľkú časť revolucionárov. Remeselnícka a kramárska maloburžoázia, tak isto ako aj podnikateľská buržoázia , ktorá stála nad ňou, žila zo zisku. Tieto kategórie vlastnili výrobné prostriedky. Tvorili okolo dvoch tretín početnej buržoázie.  Táto spoločenská kategória bola spätá s tradičnými formami hospodárstva, s maloobchodom a remeslom, ktoré sa vyznačovali rozptýleným kapitálom a pracovnou silou roztrúsenou  po malých dielňach.  Technika v nich bola návyková, strojové vybavenie mizerné. Táto remeselnícka výroba bola ešte veľmi dôležitá.

 

 

 Zmeny vo výrobnej a obchodnej technike prinášali so sebou krízu tradičných foriem hospodárenia. Koncom 18. storočia vládla u väčšiny remeselníkov nespokojnosť. Jedným sa zhoršovali životné podmienky a hrazilo im, že klesnú do radov námedzne pracujúcich, iní sa zas obávali, že si vychovajú konkurentov, že ich zničia.   Remeselníci sa vo všeobecnosti stavali nepriateľky proti kapitalistickej organizcii výroby, neboli prívržencami hospodárskej slobody,ako podnikateľská buržoázia , ale prívržencami zákonnej úpravy. Remeselníci – obchodníci, ktorí vyrábali pre zákazníkov, mali tatiež osoh so zvýšenia cien, pretože ceny výrobkov stúpli. Čo sa týka remeselníkov závislého remeseníctva, ktorí žili výlučne zo mzdy /mzdovej tarify/, tí boli obeťou nožníc medzi cenami a mzdami. Aj keď sa ich  nominálna mzda zväčšovala, ich kúpna sila sa zmenšovala. Títo závislí remeselníci trpeli teda všeobecným znižovaním príjmu, ktoré charakterizovalo mestské ľudové vrstvy ku koncu Staraého režimu. Kríza zmobilizovala rozličné skupiny remeselníkov, ktorí dodali kádre mestkých sansculotov. Avšak rozdielnosť záujmov im zabránila formulovať jednotný sociálny program .

        

     Na prvom mieste bola finančná buržoázia, nájomcovia daní, ktorí sa združovali, aby si každých 6 rokov prenajali vyberanie nepriamych daní, bankári, armádni dodávatelia a finanční úradníci  tvorili ozajstnú buržoáznu aristokraciu. Ich spoločenská úloha bola obrovská. Boli mecénmi a podporovali filozofov. Vďaka vyberaniu nepriamych daní  štátnym pôžičkám  a prvým účastinným spoločnostiam nahromadili ohromné bohatstvo. Veľkú ťarchu daní, ktoré si prenajímali, boli nájomcovia daní nepopulárni a v roku 1793 boli poslaní na popravisko. Obchodná buržoázia prekvitala hlavne v námorných prístavoch. Bordeaux,  Nantes, La Rochelle sa obohacovali zámorskym obchodom, hlavne s Antillami a San Domingom. Odtiaľ sa dovážal cukor, káva, indigo a bavlna. Obchod s ebenovým drevom im dodával čiernych otrokov, s ktorými sa obchodovalo s veľkým ziskom .

     Manufaktúrana buržoázia sa ešte len vymaňovala z područia obchodu. Dlhý čas bol priemysel iba príveskom obchodu . Obchodník dodával remeseĺníkom, ktorí pracovali doma,

surovinu a preberal od nich hotový výrobok Vidiecky priemysel, veľmi rozvinutý v 18. storočí mal takúto podobu a tisícky sedliakov pracovali pre mestkých obchodníkov. Kapitalistická veľkovýroba sa objavovala v novom priemysle, ktorý si vyžadoval nákladné strojové vybavenie. Už koncom starého režimu sa črtali obrysy kapitalistického veľkopriemyslu.

     Mestké ľudové vrstvy boli úzko spojené s revolučnou buržoáziou, nenávisťou k aristokraacii a k starému režimu, ktorého ťarchu znášali, avšak boli tiež rozdelené na rozličné kategórie, ktoré nepostupovali za reavolúcie rovnako. Hoci sa všetky, až do  konca stavali proti aristokracii, ich postoj voči buražoáznym vrstvám, ktoré postupne preberali vedenie revolučného hnutia, sa menil.  Masu, ktorá pracovala svojimi rukami a ktorá vyrábala, označoval vlastníci, či už šľachtici alebo veľkoburžuovia trochu hanlivým názvom ľud. Závislí reameselníci tvorili hranicu medzi ľudovými vrstvami a maloburžoáziou. Remeselník pracoval doma , mimo dozoru obchodníka. Veľmi často mu patrail aj stroj, niekedy si najímal do roboty aj tovarišov a teda bol akýmsi malým podnikateľom. V skutočnosti však po hospodárskej staránke, bol tento remeseník iba námedzným pracovníkom v rukách obchodného kapitalizmu. Touto sociálnou štruktúrou a závislosťou tíchto remeselníkov od mzdovej tarify, stanovenej ochodníkmi vysvetľujú sa lyonské vzbury v 18. storočí, hlavne  povstanie tkáčov hodvábu v 1744, ktoré donútilo okresného náčelníka povolať do mesta vojsko. Na druhej strane treba rozlišovať robotníkov remeselníckeho typu, od robotníkov v manufaktúrach a v rodiacom sa veľkopiemysle, ktorých bolo oveľa menej. Tovariši a učni, sústredení v cechoch zostávali v úskej hospodárskej a ideologfickej závislosti od majstrov.  V remeselníckom povolaní  tvorila rodinná dielňa samostatnú výrobnú bunku. Odtiaľ pochádza aj určitý typ spoločenských vzťahov. Hoci to nebolo absolútnym pravidlom, nielen učni, ale aj tovariši žili pod majstrovov strechou. Robotníci v manufaktúrach mohli ľahšie postupovať po stupňoch robotníckeho postavenia, pretože od nich sa nevyžadovala nijaká učňovská doba. Boli však podrobení disciplíne dielenských predpisov. Ťažko mohli opustiť svojho zamestnávateľa , pretože potrebovali písomné prepustenie. Najímaní námezne pracujúci  tvorili najdôležitejšiu mestskú ľudovú vrstvu: nádenníci, záhradníci, varejní posluhovia, nosiči vody alebo dreva, slovom robotníci za dennú mzdu, ktorí obstarávali rôzne veci, alebo robili drobné práce. Existenčné podmienky mestských ľudových vrstiev sa v 18. storočí zhoršili. Zvýšenie počtu obyvateľstva v mestách prispievalo pri stúpajúcich cenách k strate rovnováhy medzi mzdami a životnými nákladmi. Pracovný deň trval vo všeobecnosti od svitu do mrku. V Paríži sa pri väčšine remesiel pracovalo l6 hodín. Knihári a tlačiari, ktorých pracovný deň nepresahoval 14 hodín, považovali za privilegovaných. Je pravda, že práca nebola taká intenzívna ako teraz, tempo bolo pomalšie, bolo pomerne veľa náboženských sviatkov, kedy sa nepracovalo. Hlavným problémom životných podmienok ľudu bol problém mzdy a jej kúpnej sily. Pretože ceny obylia vzrástli viacej, ako všetko ostatné, najťajžšie bol postihnutí ľud. V predvečer roku 1789 podiel výdavkov na chlieb v ľudovom rozpočte tvoril v dôsledku všeobecného zvýšenia cien už 58 %. V roku 1789 sa zvýšil na 88 %. Takže na ostatné výdavky zostávalo iba 12 % príjmu. Zvýšenie cien pomohlo majetným sociálnym kategóriám, avšak postihlo chudákov. V l8. storočí ohromná drahota naozaj vyvolala nezamestnanosť, pretože slabá úroda znižovala potreby roľníctva. Poľnohospodárska kríza prinášala so sebou preiemyselnú krízu, pretože veľký podiel chleba v rozpočte ľudu znižoval podiel ostatných nákupov, kde cena chleba stúpala. Ak porovnáme zvýšenie nominálnej mzdy so zvýšením životných nákladov, zistíme že reálna mzda sa znížila, namiesto toho aby sa zvýšila. Pretože  životné podmieky v tomto čase si vyžadovali, aby sa obmedzovanie týkalo hlavne potravinových článkov, obdobie zvýšenia cien v 18, storočí vyvolalo zväčšenie biedy ľudových vrstiev. Hospodárske výkyvy mali dôležiteé hospodárske a spoločenské dôsledky, pretože hlad zmobilizoval sansculotov. Zhoršenie existenčných podmienok ľudu neuniklo ani pozorovateľom a teoretikom vtedajšej doby. Turgot ako prvý /jeho Úvahy o vytváraní a rozdeľovaní bohatstva z roku 1766/ sformuloval železný zákon mzdový : zo samotnej povahy  vecí vyplýva, že mzda robotníka nemôže prekročiť to, čo robotník potrebuje práve na svoje zachovanie a reprodukciu. Napriek sociálnym konfliktom medzi ľudovými masami a buržoáziou ľudové, masy sa prvé postavili proti aristokracii. Remeselníci, sklepári a tovariši sa ponosovali na starý režim a nenávideli šľachtu. Tento hlavný antagonizmus sa zostroval skutočnosťou, že veľa pracujúcich v mestách bolo roľníckeho pôvodu a udržovalo spojenie s dedinou. Nenávideli šľachtica pre jeho výsady, pre jeho pozemkový majetok, pre poplatky, ktoré vyberal. Čo sa týka štátu, ľudové vrstvy požadovali od neho predovšetkým zníženie dańovej ťarchy, hlavne zrušenie nepriamych daní a obecných prirážok, z ktorých mestské rady mali najväčšiu časť príjmov a ktoré obohacovali boháčov. Hlavnou požiadavkou ľudu však zostával chlieb. A najmä ťažká hospodárska kríza v roku 1787 a 1789 tak zradikalizovala ľudové masy v oblasti politiky, pretože  táto kríza im čoraz viac zhoršovala existeciu. Vo väčšine miest boli vzbury v roku 1789 vyvolané biedou a ich prvým dôsledkom bolo zníženie ceny chleba. Krízy vo Francuzsku Starého režimu boli hlavne poľnohospodárske a obyčajne vyplývali z radu slabších alebo úplne nedostatočných úrod po sebe. Veľa roľníckych malovýrobcov, alebo tých, ktorí nedorábali obylie, muselo kupovať zrno, čím sa znižovala ich kúpna sila a takto sa poľnohospodárska kríza odraážala na priemyselnej výrobe.  V roku 1788 bola najťažšia poľnohospodárska kríza v celom storočí. V zime sa objavil hlad, rozmnožila sa žobravosť, v dôsledku nezamesnanosti , nezamestnaní tvorili jeden z článkov revolučných más. Niektoré sociálne kategórie však ťažili zo zvýšenia cien obylia: vlastníci, ktorí boli vyplácaní v naturáliách, vyberači desiatku, vrchnosť a ochodníci, teda práve všetci tí, ktorí patrili k aristokracii, duchovestvu alebo k buržoázii t. j. k vládnucim triedam. Tým sa zostrili sociálne antagonizmi, ako aj ľudová opozícia proti úradom a vláde. To  bola príčina legendy

O hladovom pakte:  podozrenie sa obrátilo proti tým, ktorí boli zodpovední za zásobovanie miest, proti mestským radám a vláde. Samotný Necker mal byť obvinený za nadržanie mlynárom.

 

     Roľníctvo

 

     Francúsko bolo aj koncom Starého režimu prevažne poľnohospodárskou krajinou a poľnohospodárska produkcia ovládala hospodársky život. Bola  to predovšetkým početnosť roľníctva v celkovom počte frncúzskeho obyvateľstva. Revolúcia by sa nebola mohla vdariť, a buržoázia zvíťazuiť, keby roľnícke masy boli zostali pasívne. Hlavný dôvod účasti roľníkov v revolúcii bola otázka zemepánskych práva prežitkov feudálneho zriadenia. Táto účasť mala za následok radikáne i kde postupné zničenie feudálneho zriadenia. Ku koncu Starého režimu francúzske roľníctvo vklastnilo pôdu. Tým sa líšilo od robotujúcich nevolníkov v strednej a východnej Európre a anglických nádenníkov, ktorí boli slobodní , ale nútení žiť so svojej mzdy od toho času, ako boli anglickí roľníci vyvlastnení počas oploťovania. Roľnícke vlastníctvo kolísalo podľa oblastí medzi 22 až 70 % celkovej rozlohy pôdy.  Ak sa aj celkový podiel roľníckeho vlastníctva zdá dosť významý, aj tak podiel dôchodku pripadajúci na každého roľníka bol nepatraný.  V roku 1779 Necker zrušil právo nescudziteľného majetku v kráľovskom majetku a v celom kráľovstve zrušil Manské právo, ktoré dovoľovalo vrchnosti dožadovať sa svojich práv na nevoľníkoch, ktorí ušli. Pretože cirkevní, šľachtickí alebo buržoázni vlastníci pôdy len zriedkavo sami obrábali svoju pôdu, dávali ju do árendy za peniaze, alebo ešte častejšie za podiel z úrody. Árendátori tvorili v tomto fliačkovom roľníctve bezpochyby najpočetnešiu skupinu: 2/3 alebo 3/4 Francúzska tvorili pozemky dané do árendy. Árenda za naturálie bola spôsobom prenajímania v najchudobneajších krajoch, kde roľníci nemali ani dobytok ani úver. Árenda za peniaze, ktorá bola zriedkavejšia sa praktizovala hlavne v oblastiach bohatého obylninárskeho poľnohospodárstva.

     Situácia v poľnohospodárstve súvisela so sociálnou situáciou. Systém tradičného obrábania pôdy samozrejme nebol priaznivý pre technický pokrok. Poľnohospodárske zisky boli malé, spôsob obrábania primitívny a výnosy nízke. Každý technický pokrok a každá základná modernizácia tradičného poľnohospodárstva prinášali so sebou  rozbíjanie feudálnych prežitkov, ale zároveň aj miznutie kolektívnych práv a teda zhrošovanie života chudobných roľníkov. V krajine, kde poľnohospodárske ovyvateľstvo tvorilo najväčšiu časť národa, kde poľnohospodárska  produkcia prevládala nad všetkým ostatným, roľnícke požiadavky nadobúdali obzvlášť veľký význam. Mali dve staránky: Otázku feudálnych práv a otázku pôdy. Čo sa týka feudálnych práv, roľníci boli jednomyselní.So všetkých roľníckych povinností najväčšmi boli nenávidené feudálne poplatky a desiatok Roľníci žiadali, aby sa desiatok a poľní desiatok vyberali v peniazoch a nie v naturáliách. Takto by sa podľa ich mienky napokom stali iluzornými, znížením kúpnej sily peňazí. Ďalej žiadali, aby sa desiatky vrátili pôvodnému určeniu. Aby privilegované stavy platili dane. V mnohých tíchto bodoch  boli príslušníci buržoázie s roľníkmi za jedno. Tým bola jednota tretieho stavu posilnená. Vo veci pôdy sa roľníctvo až dosiaľ jednotné rozdeľuje. Veľa roľníkov nevlastnilo pôdu a veľa bolo takých, čo si uvedomovali, že by sa mali stať vlastníkmi. Predsa však také sťažnosti ktoré sa odvažovali žiadať, vyvlastnenie cirkevného majetku boli veľmi zriedkavé. Súkromné vlastníctvo, ba aj vlastníctvo stavu ,sa väčšine zdalo  nedotknuteľné. Roľníkom stačilo, aby mohli brať pozemky do árendy. Sťažnosti však boli menej bohjazlivé pokiaľ išlo o problém obrábania a mnohé z nich požadovali rozparcelovanie veľkostatkov. Takto hneď v roku 1789 vo veci pôdy prichádza na program rozdelenia, ktoré sa v roľníctve uskutočnilo, len čo boli zrušené feudálne práva. Už vtedy existovala nezlučiteľnosť  medzi záujmami veľkoobrábateľov pôdy a masami fliačkových roľníkov alebo proletárov. Zatiaľ čo sa veľkostatkári usilovali  vytvoriť technicky vyspelé poľnohospodárstvo a vyrábať pre trh, maloroľníci sa uspokojili s tým, že žili v skoro uzavretom hospodárstve. Majetná buržoázia  sa hneď po nevyhnutnom zničení feudálneho režimu starala o udržanie svojej spoločenskej moci.

    Takto sa už koncom Starého režimu črtali budúce antagonizmi medzi francúzskymi roľníkmi. Jednota bola daná len opozíciou  proti privilegovaným, nenávisťou voči aristokracii. Tým, že zrušila feudálne práva, desiatky a privilígiá, revolúcia pripútala majetné roľníctvo strane poriadku. Čo sa týka pôdy, hoci rozmnožila počet malých vlastníkov odpredajom národného majetku, predsa zachovala veľké pozemkové vlastníctvo, ako aj veľkovýrobu so všetkými jej sociálnymi dôsledkami. Samotná štruktúra roľníctva ku koncu Starého režimu vysvetľovala už vopred umiernený charakter revolúcie na agrárnom úseku. Podľa vyjadrenia Georgea Lefebvra bola „akousi tansakciou medzi buržoáziou a vidieckou demokraciou“. [2]                         

 

Kríza monarchie

 

    V máji v roku 1781 Necker podal demisiu zo svojho miesta rížskeho finančného riaditeľa. Tým sa kríza urýchlila. Ľudovít XVI. , tučný, počestný muž dobrých úmyslov, ale slabý a váhavý, bol unavený mocenskými starosťami. Venoval sa viac poľovačke, alebo svojej zámočníckej dielni, ako zasadnutiam kráľovskej rady. Kráľovná Mária Antoinetta, dcéra Márie Terézie, tiež prispela svojim bezstarostným životom  k zániku kráľovstava.

 

Finančná kríza

 

     Za priamych nástupcov Neckera, Jolyho de Fleury a Lafebvra d´Ormesson, kráľovstvo živorilo. Calonne, menovaný za ministra financií v novembri 1783, pokračuje v politike, ktorú začal Necker vo vojne s Amerikou. Často siahol k pôžičkám, pre nemožnosť vyrovnať deficit dalším zvýšením daní. Deficit vyplývajúci z finančnej krízy je hlavnou z priamych príčin revolúcie. Začal sa za vojny s Amerikou. Finančná rovnováha monarchie bola vtedy definitívne poškodená. Dane plynú do rôznych pokladníc, učtovníctvo je nedostatčné. Výdavky činili 629 miliónov a prijmy 503 miliónov, deficit bol teda 126 miliónov, čiže 20%

výdavkov. Dlhy zničili kráľovské financie. Výdavky Francúzska za  jeho účasti na vojne o americkú nezávislosť odhadli na 2 miliardy.  Necker ich kryl pôžičkami. Po skončení vojny Calonne za tri roky zvýšil pôžičky o 653 miliónov. Ztrojnásobili sa za l5 ročného panovania Ľudovíta XVI. Jeho služobníctvo spotrebuje viac ako 300 miliónov tj. viac jako polovicu štátnych príjmov.  Deficit sa nemohol uhradiť zvýšením daní. Ich váha je neznesiteľná pre ľudové masy. Kúpna sila pracujúcich poklesla, ďalšie zvýšenie bolo nemožné. Jediným liekom by bolo daňové zrovnoprávnenie. 

 

Politická kríza

 

     Prameň pôžičiek vyschol. Calonne  a jeho nástupca Brienne, donútený k bankrotu, snažili sa riešiť krízu zavedením daňového zrovnoprávnenia. Sebectvo privilegovaných stavov zmarilo ich úsilie. Návrhy Calonnovej reformy boli predostreté kráľovi v auguste 1786 v jeho

Pláne na zlepšenie finančného stavu. Mal byť jednotný pre celé územie. Desiatky z pôdy sa mali nahradiť pozemkovou subvenciou, ktorú by platili všetci majitelia pôdy. To značí daňovú rovnosť.

     Zvolali zhromaždenie vynikajúcich občanov (notablov), aby schválilo túto reformu. Calonne sa  v skutku nemohol  spoliehať na parlament, aby reformu zaregistroval. Zhromaždenie sa zišlo vo februári 1787 v počte 144 členov , sú to proletáti, vysoká šľachta, členovia parlamentov, správcovia a ministri, členovia provincálnych stavov a mestských rád. Pretože ich určoval sám Calonne, veril v ich poslušnosť. Verejná mienka však nepodporovala Calonna, ako aj Ľudovít XVI. a 8. apríla 1787 je Calonne prepustený. Kráľ na žiadosť Márie Antoinetty menuje za ministra arcibiskupa z Toulouse, Loménia da Brienne. Niekoľko krajných prostriedkov ( nové dane, nejaké úspory a hlavne pôžička 67 miliónov) odvráti bankort. Ale finančný problém zostal nevyriešený. Zhodou okolností bol Brienne donutený  obnoviť plány svojho predchodcu. Duchovenstvu a šľachte je uvalená pozemková daň.

Parížsky parlament odsudzuje vyhlásenie o pozemkovej dani a zárovň žiada zvolať rížske stavy, ktoré jediné môžu schváliť nové dane. 6. augusta 1787 kráľovské lit de justice, donúti paralament zaregistrovať nariadenie. Na druhý deň parlament registráciu zruší, ako nezákonnú. Brienne kapituluje a právne nariadenia sú odvolané. Obnovený parlament schvaľuje v septembri 1787 zavedenie dvadsiatkov. Finančný problém zostáva nevyriešený. Brienne, aby sa udržal, pokúsil sa ešte raz o pôžičku. Ale nemohol vypožičiavať bez súhlasu parlamentu, ktorý pôžičku schválil iba pod sľubom, že zvolajú ríšske stavy. V januári 1788 parlament hlasuje proti kráľovským zatykačom, žiada osobnú slobodu ako prirodzené právo.

V máji 1788 parlament konečne uverejňuje hlavné zákony kráľovstva, ktoré vyhlasujú, že odhlasovanie daní prislúcha ríšskym stavom. 

  

    Finančná kríza a šľachtická vzbura nanútili kráľovi zvolat ríšske stavy.Tretí stav hlasne reklamuje rovnost a politické a sociálne obrodenie starého zriadenia.Hospodárska kríza núti ľud povstat spolu s meštanmi.Verejná moc sa vymkla kráľovi z rúk. Revolúciu právnu nasledovala revolúcia ľudová a násilná. Staré zriadenie sa zrútilo[3].

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Záver

 

Vo Francúzsku sa revolúcia začala naplno 14.7.1789 útokom na Bastilu.Historik Francúzskej revolúcie Jules Michelet napísal na záver opisu dobytia Bastily: „Třeba povedat, že Bastila nebola dobytá, že sa vzdala. Jej zlé svedomie ju zmietlo, vohnalo do šialenstva a spôsobilo, že stratila rozum.“

 

 

 

 

 

 

 

   Ako som písala túto prácu dozvedela som sa, o tom jako ľudia v stredoveku tazko žili, aké ohromné boli rozdieli medzi chudobnymi roľníkmi a vysokou šľachtou alebo duchovenstvom.Avšak nezda sa mi to také cudzie, pretože aj v terajšej době sa čoraz viac prehlbuje rozdiel medzi chudobnými a bohatými.

 

 

 

 

 

 

 

Bibliografia:

Krivský,P. a kol., Francouzská buržoazní revoluce,Mladé fronty, 1.vydanie, Praha,96s.

Soboul,A. Prehľad dejín Francúzskej revolúcie, Vydavateľstvo politickej literatúry, 1.vydanie, Bratislava, 568s.

Soboul,A., Francúzska revolúcia, Pravda, 1.vydanie, Bratislava, 294s.

 

 

 

 

 


 

 

 

 

Spracovala: Mária Bernáthová (2004)

 

 

 

[ Back ]

 

 

                                                                                         



[1] Soboul,A., Francúzska revolúcia, Pravda, 1.vydanie, Bratislava, s.9

 

[2] Soboul,A. Prehľad dejín Francúzskej revolúcie, Vydavateľstvo politickej literatúry, 1.vydanie, Bratislava,s.20-50

[3] Soboul,A., Francúzska revolúcia, Pravda, 1.vydanie, Bratislava, s.49-58