GYMNÁZIUM – GIMNÁZIUM VO FIĽAKOVE
SEMINÁRNA PRÁCA
VZNIK, POSTUPNÝ VÝVOJ A VZŤAH NÁBOŽENSTIEV
(NA PRÍKLADE KRESŤANSTVA A ISLAMU)
Vypracovala : Marcela
MAJEROVÁ
Vedúci seminárnej
práce : Mgr.Juraj
Péter
FIĽAKOVO,
2005
Obsah
1.Úvod
2. Pôvod, zakladateľ,
historické udalosti a
Okolnosti vzniku kresťanstva
2.1 Pôvod
2.1.1 Základné historické udalosti
2.2 Okolnosti vzniku
3. Pôvod, zakladateľ
a okolnosti vzniku islamu
3.1 Pôvod
3.2 Okolnosti vzniku
4. Ponímanie Boha
4.1 Boh, mesiáš Ježiš
4.2 Alláh, prorok
Mohamed
5.Sväté Písomnosti
5.1 Knihy kresťanstva
5.2 knihy islamu
6.Viera, modlitby
6.1 Božie prikázanie
6.1.1 Otčenáš
6.2 Päť pilierov
islamu
6.2.1 Otčenáš
6.2.2 Džihád
7. Sviatky, obrady
7.1Zoznam prikázaných
kresťanských sviatkov
7.1.1 Zoznam významných neprikázaných
slávností
7.1.2 Obrady
7.2 Významné islamské
sviatky
8. Znaky, symboly,
špecifické prvky kresťanstva
8.1 Znaky, symboly
8.1.1 Špecifické prvky
9. Náboženstvo
a súčasnosť
9.1Rozšírenie
a dnešný stav islamu
9.2 Postavenie ženy
v Islame
9.3 Problémy
a hrozby
9.4 Taliban
10. Islam verzus
kresťanstvo
11.Záver
12. Použitá
literatúra
1 . Úvod
Náboženstvo je
v súčasnosti jednou z najdiskutovanejších tém vo svete
a najrozšírenejších prejavov ľudskej duchovnej činnosti.
Ide o formu spoločenského vedomia
odrážajúcu skutočnosť v iluzórnych obrazoch, predstavách a pojmoch.
Je to výraz životného pocitu a jemu zodpovedajúce správanie založené na
viere boha alebo bohov, niečoho božského alebo posvätného.
Sociologická definícia náboženstva znie,
že základným prvkom náboženstva je viera v posvätné(sväté) ,
nadprirodzené, ktoré je protikladom svetského, pozemského. Jadrom každého náboženstva
je systém vier, učení a predstáv o posvätnom.
Za základné prvky náboženstva pokladáme :
náboženskú vieru, náboženské symboly, skupiny resp. spoločenstvá veriacich,
náboženské skúsenosti a morálne doktríny, prípadne životné filozofie.
Náboženstvo obsahuje
aj súbor osobitých praktík, ktoré vykonáva skupina jeho vyznávačov. Tieto
praktiky sú tiež symbolické a využívajú rôzne činnosti ako napr. spev,
tanec, obrady, pôst, modlitby, meditáciu.
Veriaci nimi
vyjadrujú, posilňujú svoju vieru a súdržnosť svojho spoločenstva.
Dejiny náboženstva sú také staré ako
dejiny samého človeka.
V histórii ako
aj v súčasnosti nikdy nikde neexistoval ľud, ktorý by nebol v istom
zmysle nábožný. Každý ľud a každý národ na zemi má svojho boha alebo bohov
a svoj spôsob uctievania. Na pohľad sa existujúce náboženstvá jedno od
druhého veľmi líšia, no po zbavení rôznych príkras a dodatkov, alebo po
odmyslení rozdielov vyplývajúcich z odlišného jazyka a iných
činiteľov, je ohromujúce, aké podobnosti vyjdú najavo. Akoby existovala akási
spoločná studnica, z ktorej každé náboženstvo načerpalo svoje základné
články viery.
V súčasnej dobe civilizáciou viac
a viac otriasajú problémy medzi náboženstvami, ktoré nadobúdajú
celosvetový rozmer. Je to spájané
s problémom spoločného spolunažívania náboženstiev a následnými
konfliktmi.
V období Antiky vznikajú prvé
náboženské konflikty no prejavovať sa začali už v Staroveku, kedy súviseli
hlavne s problémom vznikania novej katolíckej cirkvi a cisárov. Každá
z týchto etáp bola odlišná a boli to rôzne dôvody a rôzne
náboženstvá kvôli ktorým vznikali konflikty ako napríklad v 6.storočí je
založené náboženstvo menom Islam, vzniká ďalší konflikt medzi kresťanmi
a moslimmi.
Konflikty medzi náboženstvami nie sú
krátkodobé, ale tvoria veľkú etapu v histórii ľudstva. Práve táto práca je
zameraná na poukázanie dvoch konkrétnych náboženstiev a ich rozmanitosť.
2.
Pôvod, zakladateľ, historické udalosti
a okolnosti vzniku
kresťanstva
2.1
Pôvod
Kresťanstvo vzniklo v prvom
storočí n.l. v Palestíne vo vtedajšej Rímskej ríši (východorímskej
provincii Judea).Jeho učenie nadväzuje a vychádza z Judaizmu
(židovské náboženstvo).Prvý krát sa pomenovanie kresťania vyskytlo
v Antiochii.
Svoj pôvod má kresťanstvo v Ježišovi Kristovi (hebrejsky Ježiš – Boh
Spásy, Kristus – grécky preklad hebrejského slova Mesiáš čo znamená Pomazaný).
Podľa označenia
Kristus je odvodený názov kresťanstvo a kresťan.
Kresťanstvo tvrdí, že
privádza ľudstvo bližšie k bohu.
2.1.1
Základné historické udalosti
Dejiny kresťanstva s jeho vojnami,
inkvizíciou, križiackymi výpravami a náboženským pokrytectvom nepomohli
kresťanskej veci.
Po 3.storočí sa končí kruté
prenasledovanie kresťanov a v roku 313 rímsky cisár Konštantín Veľký
vydáva Milánsky edikt, ktorým sa kresťania stali slobodnými. Po rozdelení Ríma
sa stal najvyššou autoritou na západe rímsky biskup. Na východe to bol cisár.
Lev I. – pápež,
upevnil pápežstvo natoľko, že prežilo zánik Západorímskej ríše. Gregor I. Veľký
– pápež, upevnil autoritu pápežstva.
Pápežstvo ohrozovali Longobardi. Frankovia
ich však porazili a odovzdali pápežom územie, ktoré sa stalo jadrom
pápežského štátu. Pápeži zato obnovili inštitút cisárstva na Západe. Prvý cisár
– Karol Veľký, franský kráľ.
Roku 1054 – Náboženská schizma, cirkev sa
definitívne rozpadla na rímskokatolícku(západnú) a východnú cirkev, ktorá
dostala pomenovanie ortodoxná.
Vznikali rôzne
organizácie, ktoré boli podriadené pápežskej autorite a nie šľachtickej
ani kráľovskej moci. Tieto organizácie sa stali nástrojom cirkvi v boji za
jej samostatné postavenie
v spoločnosti
Roku 1073 nastúpil do
funkcie pápež Gregor VII. Bol zástancom teórie o nadradenosti pápeža
všetkým kresťanom – aj kráľom a cisárom.
Roku 1122 bol
Wormským konkordátom ukončený boj
o investitúru (dosadzovanie biskupov).
Križiacke
výpravy :
- PRVÁ (1096 – 1099)
sa
odohrala pod zámienkou pápeža Urbana II. Na oslobodenie božieho
hrobu od neveriacich (Jeruzalemu od
moslimov).Roku 1099 bol Jeruzalem
dobitý.
- DRUHÁ (1147 – 1149)
zámienka – padlo jedno z kniežactiev
pri Jeruzaleme – Edesa. Križiaci
v tejto výprave prehrali
a stratili Jeruzalem.
- TRETIA (1189 – 1192)
v tejto výprave bojovali slávni
panovníci – Richard I. Levie Srdce, Filip II.
a Fridrich I. Barbarossa. Táto výprava
sa tiež nazývala výprava
korunovaných hláv.
- ŠTVRTÁ (1202 – 1204)
bola podporovaná Benátkami zato, že
križiaci dobijú Byzanciu – najväčší
konkurent Benátok. Roku 1204 padol Konštantinopol
a bolo tu zriadené
Latinské cisárstvo.
Inocent III. Jeden
z najväčších pápežov histórie. Presadzoval ideu pápežskej svetovlády.
Cirkev sa začala vzďaľovať od duchovného poslania a tak sa objavovali
rôzne pokusy o jej reformu.
Sídlo pápeža bolo
francúzskymi kráľmi presunuté do
Avignonu –Avignonské zajatie pápežov, ktorí vyvolávali nepokoje kvôli
neustálemu zvyšovaniu daní.
Po smrti Gregora XI.
Bol na nátlak ľudu zvolený Urban VI. , ktorý sa odmietal vrátiť do Avignonu
a tak bol francúzskymi kardinálmi zvolený protipápež Klement VII.
Nastala schizma
(rozkol), ktorú mal vyriešiť koncil v Pise. Na tomto koncile bol zvolený
pápež Alexander V., ale ostatní dvaja pápeži odmietli odstúpiť a tak boli
traja pápeži.
Roku 1414 sa konal
koncil v Kostinici, ktorý zvolal uhorský a rímskonemecký kráľ Ján
Luxemburský. Tu boli odvolaní všetci traja pápeži a bol zvolený Martin V.
6. júl – ján Hus upálený na koncile v Kostnici.
V rokoch 1431 –
1447 sa konal koncil v Bazileji , kde došlo k rozporu medzi koncilom
a pápežom. Koncil znamenal koniec konciliarizmu a monarchistického
pápežstva.
Reformácia :
Roku 1915 Martin
Luther zverejnil 95 téz , ktoré sa týkali najmä odpustkov.
Luther bol vyhlásený
za kacíra, musel sa ukryť vo Wartburgu.
V rokoch 1524 –
1525 vypuklo sedliacke povstanie proti zemepánom, bolo kruto potlačené.
Roku 1555 Augsburským
mierom bola dosiahnutá dohoda medzi luteránmi a katolíkmi.
Významní
predstavitelia reformácie : Ján Kalvín a Ulrich Zwingli.
Protireformácia :
Katolícka cirkev
vďaka úspechu reformácie pripravila rôzne opatrenia a vlastné reformy.
V rokoch 1545 –
1563 sa konal koncil v Tridente, ktorý zasadal prerušovane – znamenal
reformu katolíckej cirkvi.
Obnovila sa
inkvizícia a protestanti boli obviňovaní z kacírstva
a upaľovaní.
Roku 1527 Ferdinand
I. Habsburský vydal protiluteránsky edikt.
2.2
Okolnosti vzniku
Kresťanstvo vzniklo vo východorímskej
provincii, ako forma uctievania a prístupu k Bohu, ktoré učil Ježiš
Kristus.
Okolo roku 0 sa v Judei narodil
Ježiš, Syn Panny Márie, splodený z moci Svätého Ducha. Jeho pestúnom sa
stal Máriin manžel – Jozef.
Skôr ako sa Ježiš narodil na zemi ako
človek, bol v nebi mocná duchovná osoba. Mal duchovné telo, neviditeľné
ľuďom, rovnako ako boh. Predtým ako prišiel na zem, bol Ježiš označovaný ako Božie Slovo.
Keď bol Ježiš ešte malým dieťaťom, pokúšal sa ho zabiť kráľ Herodes. Ale
Jehova varoval Jozefa, aby vzal rodinu a utiekli do Egypta. Po smrti
Heroda sa Jozef a Mária s Ježišom vrátili do mesta Nazaret
v Galilei, kde Ježiš vyrástol. Ježiš sa vyučil za tesára. V 30 rokoch
došlo v jeho živote k veľkej zmene. Na začiatku verejného vystúpenia
sa dal pokrstiť v Jordáne, Jánom Krstiteľom. Keď Jehova vylial na Ježiša
svojho Sv.Ducha, pomazal ho, čím sa Ježiš stal „Mesiášom“ alebo „Kristom“
(hebrejsky a grécky – Pomazaný).
Ježiš povolal 12
apoštolov. Stali sa nimi Šimon(Peter),
jeho brat Ondrej, Jakub Zebedejov
a jeho brat Ján Filip Bartolomej, Tomáš a Matúš, Jakub Alfejov
a Tadeáš,
Šimon Kananedský a Judáš Iškariotský.
Ježiš na rozdiel od Mohameda konal na zemi
zázraky. Mal hlboký súcit s ľuďmi, ktorí mali ťažkosti a preto
používal svoju silu, ktorú mal od Boha, aby im pomáhal. Ježiš vzkriesil na zemi
spolu 3 ľudí (mainonského mládenca, Jairovu dcéru a Lazara).
Ale zázraky, ktoré
Ježiš konal mali len dočasný účinok. Ľudí, ktorých uzdravil zasa postihli
telesné ťažkosti. Jeho zázraky však dokázali, že ho poslal Boh, že to bol
skutočne Boží syn.
Ježiš účinkoval približne 3 roky. V roku
33 n. l. bol Ježiš zatknutý a súdený židovskými autoritami a krivo
obvinený z rúhania, lebo sa nazýval Božím Synom. Židia nemali zákonné
právo usmrtiť Ježiša, preto ho poslali rímskym vládcom a znovu ho krivo
obvinili. Potom ako si panovníci navzájom Ježiša odovzdávali, si rímsky miestodržiteľ
Pontský Pilát na nátlak nábožensky zanieteného davu vybral cestu najmenšieho
odporu a odsúdil Ježiša na smrť.
Tak Ježiš postupne
zomrel na kole. No na tretí deň vstal Ježiš z mŕtvych a o 40 dní
neskôr sa vrátil do neba. Tam sa znova ako duchovná osoba „za nás zjavil pred
osobou Boha“ s hodnotou svojej vykupujúcej obete. A v tej dobe sa
Bohu zaplatilo výkupné, teraz bolo pre ľudstvo možné vyslobodenie.
3. Pôvod, zakladateľ a okolnosti vzniku islamu
3.1 Pôvod
Popri Judaizme a
kresťanstve je islam jedným z troch všetkých svetových monoteistických
náboženstiev.
Islam
vznikol v rannom stredoveku, v strednej časti Arabského polostrova.
V 7.storočí
ho založil prorok Mohamed. Slovo islam znamená „odovzdanie sa božej vôle“ alebo
„vzdanie sa“. Jeho vyznávači sa nazývajú moslimovia, ktorí sa vyhýbajú
pomenovaniu Mohamedán.
Islam
je náboženstvo založené na viere, že existuje iba jeden milostivý Boh – Alah.
Poznať Boha je hlavnou a najdôležitejšou úlohou moslima.
3.2 Okolnosti vzniku
Islam vznikol
v rýdzo semitskom prostredí na Arabskom polostrove, ktorý bol karavánovými
cestami spojený so všetkými oblasťami starovekého sveta. Karavány neprevážali
len tovar, ale aj kultúru a náboženské predstavy.
Jednou
zo staníc takýchto ciest bola Mekka – rodné mesto zakladateľa islamu Mohameda.
Mesto ovládol kmeň Quarajšovcov, do ktorého patril aj Hašimovský rod,
z ktorého pochádzal aj Mohamed.
Mohamed sa narodil v 70.rokoch
6.storočia za zázračných okolností. Krátko po počatí bol zavraždený jeho otec
Abdalláha. Keď mal Mohamed štyri roky zomrela mu aj matka. Vychovával ho starý
otec Abú Muttalib a po jeho smrti strýc Abú tálib. Ako chudobný vyrastal
v strýkovom dome. Keď mal 25 rokov vstúpil do služieb zámožnej vdovy Chadídže,
s ktorou sa neskôr oženil. Ženbou sa Mohamedovo sociálne postavenie
výrazne zlepšilo.
Mohamed,
potom čo sa oženil, chodieval do jaskyne v blízkosti Mekky, kde sa
zdržiaval a odpočíval. V roku 610 tu Mohamed zrazu počul hlas, ktorý ho
podľa svedectva 96.súry* nabádal,...“aby v mene svojho Pána, ktorý je
štedrý a naučil človeka narábať s perom a všetkému tomu čo
predtým nevedel“ hlásal alebo recitoval jeho slová. Neskôr Mohamed tento hlas
identifikoval ako hlas anjela Džibríla (Gabriela).
V roku
612 alebo 613 Mohamed prehovoril na
verejnosti. Ďalším jeho prívržencom, veriacim moslimom sa stal Abú Bakr, jeden
zo zámožnejších mekkských obchodníkov. Mohamed svojim poslucháčom rozprával
o všemohúcnosti Božej, o tom, že Boh stvoril človeka i celý svet
a nariadil, ako treba žiť. Tí, čo ho vo svojom živote budú vyznávať a žiť podľa jeho predpisov sa dostanú do
raja (záhrady Eden).Spočiatku sa Mohamed nemal čoho báť, pretože v ňom
oligarchia mesta nevidela žiadne nebezpečenstvo. Keď však počet jeho
prívržencov vzrástol, začala v ňom vidieť reálne nebezpečenstvo. Postavili
sa proti nemu Abú Džahl a Abú Sufján, predstavitelia rodov Machzúmovcov
a Umajovcov, ktoré boli najvplyvnejšími v Mekke. V roku 615 vyslal
Mohamed niekoľko desiatok mužov
s rodinami do kresťanskej Etiópie, aby tu zotrvali, ký sa v Mekke
zlepší situácia. Abú Džahl a Sufján naďalej vyvíjali nevšednú aktivitu
voči Mohamedovi. Bol to ťažký údel pre Mohameda, navyše mu v tomto roku
zomrela manželka. V roku 620 sa mu podarilo nadviazať priateľstvo
s niektorými osobami prichádzajúcimi do Mekky z Jathribu (terajšia Medína). O rok nato
Mohamed uzavrel s jathribskými kmeňmi zmluvu, v ktorej sa kmene
zaviazali, že ho príjmu za proroka a budú ho poslúchať. Mohamed začal
v zápätí presídľovať svojich prívržencov do Jathribu.
V roku
622 24.septembra Mohamed spolu svojím priateľom dorazili do Jathribu
z Mekky, ktorú opustili ako poslední. Tento deň sa považuje za dátum hidžry (hidžra – útek).
V roku
632 sa skočila jeho kazateľská činnosť v Medíne, pretože jeho zdravotný stav
sa zhoršil a zomrel.
Významný islamista minulého storočia a
Sprenger, ktorý mal lekárske vzdelanie, označil jeho chorobu ako Muskulárnu
histériu.
4. Ponímanie Boha,
proroka
4.1 Boh, mesiáš Ježiš
Mnohí z nás by na otázku : „Kto je Boh?“
odpovedali JE TO PÁN. Iní si myslia, že Boh nie je osoba, ale že je to mocná
sila, ktorá je prítomná všade.
No
všetkým je známe, že boh je otec Ježišov. Všemohúci Boh a Ježiš sú dve
odlišné osoby.
Ak si všimneme božie zaobchádzanie
s ľudstvom, môžeme poznať aký je Boh. Má veľký zmysel pre spravodlivosť.
Nedáva prednosť žiadnej ľudskej rase.
Ježiš poznal životne dôležitý význam
Otcovho mena a kládol naň dôraz.
Zo
židovského zákona prebral Boží úmysel a hlásal nadradenosť ducha nad
literou : sabat je pre človeka nie človek pre sabat.
Za
najdôležitejšie pravidlo celého života vyhlásil lásku k Bohu
a k ľuďom.
Ježiš
nenapísal ani nedal zapísať svoje učenie. Vysvetľoval však
a doplňoval náboženské knihy, ktoré
už boli prijaté v židovskom prostredí : teda tóru, prorocké a ostatné
knihy.
Moslimovia vyčítajú božský pôvod Ježiša,
islam uznáva predposledného proroka za človeka z mäsa a kostí bez
božských kvalít.
4.2 Alláh, prorok Mohamed
Meno Alláh označuje
kmeňového Boha, mekkských Quarajšovcov.
Existuje
mnoho ďalších mien Alláha ako Rahman, Rahim (milostivý), Karim (veľkodušný), Aziz (mocný). Tieto mená sú
vyjadrením Alláhových atribútov.
Arabi
7. storočia obdarovali Boha vlastnosťami ako napríklad : Alláh je pomstychtivý
– je „pán pomsty“. Alláh je ctižiadostivý a slávychtivý, stvoril ľudí len
preto, aby ho uctievali. Je prvý hýbateľ, stvoril vesmír. Alláh nie len že
stvoril svet, ale aj naďalej ho riadi.
Islam takisto ako kresťanstvo vychádza
z toho, že všetko na svete je predurčené vôli Boha. Vedľa viery, že jediný
Boh je Alláh figuruje v islamskej viere veriť v to, čo sa hovorí, že
Mohamed je prorok, posol a apoštol.
Mohamed
bol uznaný zo všetkých prorokov za pečať prorokov.
Tak sito ako v iných náboženstvách sa
okrem bytosti, ktorá je nazývaná Bohom a v podstate znamená len dobro
a najvyššieho Boha existujú iné uctievané bytosti. Aj islam navrhuje
ľuďom, aby verili v existenciu zlého Boha, ktorý stojí proti nemu, je
nazývaný Šajtánom (Srv. starožid. Satan) alebo Iblísom.
Islam
sa neobišiel ani bez menších dobrých bohov (anjelov) a menších zlých bohov
(démonov, džínov).
Anjeli
vyššej kategórie – 4 MAKRIBÚNY, ktoré zodpovedajú židov. – kresťanským
archanjelom, podľa mien:
- Džibráil (Gabriel)
- Míkáíl (Michael)
- Azráíl
- Isráfíl
5. Sväté písomnosti
5.1 Knihy kresťanstva
Medzi
písomnosti kresťanstva zaraďujeme predovšetkým BIBLIU (SVATÉ PISMO).Biblia
pozostáva z 46 kníh hebrejských písiem, ktoré sa nazývajú Starý Zákon a z 27
kresť. gréckych písiem nazývaných Nový Zákon.
Biblia
je malou knižnicou o 66 knihách napísaných asi 40 mužmi počas 1600 rokov
histórie. Nie je to výtvor ľudskej inteligencie, ak je inšpirovaná Bohom. Sama
Biblia hovorí: „Celé písmo je inšpirované Bohom........, „je vdýchnuté Bohom.“
No
podľa moslimov nemá Biblia božský charakter, je to len zbierka kníh vytvorená
ľuďmi, je porovnávaná s moslimskou tradíciou hadis – ľuďmi vytvorené
zbierky, slovo proroka, ktorý ale nebol Bohom.
Starý zákon, základ židovského
náboženstva obsahuje:
- Päť
kníh Mojžišových – v knihách GENEZIS a EXODUS, najznámejších kníh
tóry, je opísané stvorenie sveta a človeka, život prarodičov Adama
a Evy, prvotný hriech, zavraždenie Ábela Kainom, potopa sveta, zmätok
jazykov pri stavbe Babylonskej veže, vznik národov, vyvolenie Abraháma za
patriarchu Židov, osudy jeho potomkov – Izáka a Jákoba, zajatie Židov
v Egypte a ich vyvedenie Mojžišom.
Tóru
ďalej tvorí LEVITICUS, NUMERI a DEUTERONOMIUM, ktoré obsahujú okrem
príbehov mnohé morálne, etické a kultové ustanovenia.
- Knihy
prorokov – Kniha Jozue, Kniha sudcov, Samuelove knihy, vlastné skutky
a výroky prorokov(Izaiáša, Jeremiáša, Ezechiela ...)
- Spisy – Žalmy, Jób, Príslovia,
Pieseň Šalamúnova, Rút, Kazateľ, Ester, proroctvo Daniela...
Nový zákon :
- 4 evanjeliá – rozprávajú o živote
a umučení Ježiša Krista. Dve z nich napísali Kristovi bezprostrední
nasledovníci, vyberač daní Matúš a rybár Ján.
Druhé
dve napísali veriaci Marek a Lukáš, ktorý bol lekárom.
- Skutky
apoštolov – o pôsobení Kristových žiakov, o rozvoji kresťanských
náboženských obcí
- Listy
– 21 epištôl (epištola – apoštolský list určený kresťanom), ktorých autormi sú
Pavol, Jakub, Peter, Ján, Júda.
- Zjavenie
Jánovo – apokalypsa (z gréc. Apokaluptien – odhalenie, zjavenie), ktorého
cieľom je ukázať skrytý zmysel udalosti, zvestovať o jedinečnej sile
a sláve Ježiša Krista.
Inými
dôležitými písomnosťami v katolíckom kresťanstve sú Katechizmus Katolícke
cirkvi (kompletný súbor kresťanskej vierouky), kódex kanonického práva (interné
právo katolíckej cirkvi), encykliky a diela pápežov, prípadne niektoré
dekréty vydané Kongregáciou pre náuku viery alebo pod záštitou ekumenického
koncilu.
5.2 Knihy islamu
Podľa islamu tolerovať treba také náboženstvá,
ktoré majú sväté knihy. Svätými knihami mohamedánov, ktoré riadia islamský
život sú Korán(Qur ´án), Hadís – Sunna (tradícia), Šarí ´a.
Korán obsahuje výroky, ktoré podľa
moslimskej tradície – Boh Alláh zoslal Mohamedovi, avšak podľa ortodoxného
islamského názoru nevznikol Alláhovým tvorivým aktom, ale vyjadruje večne
existujúcu pravdu. Moslimovia veria, že Korán v arabčine je najčistejšou
formou zjavenia. Niektorí islamskí učenci dokonca odmietajú Korán prekladať.
Korán,
ktorý vyžaduje od ľudí vieru
v Alláha, nemôže nehovoriť o vlastnostiach a charaktere
najvyššej bytosti.
Jeho literárna štruktúra sa delí na súry (kapitoly), a na áje (verše).Mekkské súry sú kratšie
a jazykovo i štylisticky lepšie. Kanonizovaný text Koránu
v Uthamanovej redakcii má 114 súr a v závislosti od koranských
škôl – od 6204 až do 6236 áji. Súry majú svoje pôvodné mená (ich číslovanie je
neskoršieho dáta) a sú usporiadané tak, že ich rad otvára tzv. Fátiha (Otvárateľka) a po nej idú
súry podľa veľkosti.
Najdlhšia
je druhá súra (Súra Kravy), ktorá má 286 veršov a najkratšie majú iba 4 –
6 veršov.
Za
mohamedánsky „otčenáš“ sa považuje práve prvá súra Fátiha.
Hádis, čiže Sunna, je druhou knihou
poučenia a vedenia. Sú v nej zozbierané Mohamedove skutky
a výroky. Hádis je záznam činu alebo výroku Proroka. Hádis sa zachycuje
tak, že traditor najprv uvádza tzv. isnád,
reťaz osôb, ktorých prostredníctvom sa správa k nemu dostala, až napokon
celá reťaz končí u svedka, ktorý ju priamo počul alebo videl, čo Mohamed
povedal alebo urobil.
Tradícia
sa zbierala vyše dvesto rokov. Z hadísov sa vytvorilo šesť zbierok (al – kutub al sitta – šesť kníh),
ktoré sa považujú za správne, používa ich mohamedánska teológia i právo
a majú normatívny charakter.
- Šárí
´a – kanonický zákon založený na zásadách Koránu riadi celý moslimov život
v náboženskom, politickom a sociálnom zmysle.
Všetky
skutky človeka sú zaradené do piatich právnych kategórií:
- Fard – čo
sa považuje za absolútnu povinnosť (s odmenou za konanie alebo s trestom
za nekonanie)
- Mustahabb
– chvályhodné alebo záslužné činy (s odmenou, ale bez trestu za nekonanie)
- Džá
´iz,Mubá – prípustné činy, ktoré sú právne neutrálne
- Makrú - činy vhodné pokarhania, ktoré nie sú
schvaľované, ale nie sú trestné
- Harám
– zakázané činy, ktorých konanie si vyžaduje trest
6.Viera, modlitby
6.1 Božie prikázania
1/
Ja som Pán, tvoj Boh!
Nebudeš mať iných Bohov okrem mňa!
- v týchto slovách vidíme rozsudok nad
tými, ktorí nedbajú na toto najvznešenejšie zo všetkých prikázaní
- treba dbať na dodržiavanie tohto prikázania,
pretože vás ochráni pred mnohými nepriaznivými osudovými nitkami.
2/
Neznevážiš meno Pána, svojho Boha!
- meno vyvoláva a sústreďuje
v človeku pojem a kto zhanobí meno, opováži sa ho znehodnotiť, ten tým
znehodnocuje aj pojem! Na to treba vždy pamätať
3/
Deň sviatočný máš svätiť!
- slová vyjadrujú celkom zreteľne, že ty máš
dať posvätenie dňu sviatočnému, musíš ho pre seba urobiť svätým!
- sviatočný deň je sviatočná chvíľa, keď
odpočívaš po práci, ktorú Ti ukladá tvoja púť po zemi
4/Máš ctiť otca i matku!
- toto prikázanie nechal Boh dať ľudstvu
5/
Nezabiješ!
- bi sa do pŕs, ó človeče, a vychvaľuj sa,
že nie si vrahom, veď zabíjať znamená vraždiť
6/
Nenarušíš manželstvo!
- mier a harmóniu medzi dvoma ľuďmi
nesmieš nikdy narušiť
7/
Nebudeš kradnúť!
- zlodejom je každý, ktorý druhému vezme niečo
z jeho vlastníctva bez jeho vedomia
8/
Nevydáš krivého svedectva proti blížnemu
svojmu!
9/
Nebudeš bažiť po žene blížneho svojho!
- toto prikázanie je namierené ostro
a jasne priamo proti telesným zvieracím pudom, ktoré sa v človeku
...žiaľ...často až príliš vzmáhajú, len čo sa mu dostane k tomu
príležitosť
10/
Nebaž po dome, dvore, statku blížneho
svojho a po všetkom, čo je jeho!
6.1.1 Otčenáš
Otčenáš, ktorý si na nebesiach, posväť sa
meno tvoje,
príď kráľovstvo tvoje, buď vôľa tvoja ako
v nebi tak i
na zemi, chlieb náš každodenný daj nám
dnes, a odpusť nám
naše viny ako i my odpúšťame naším
vinníkom a neuveď nás do
pokušenia ale zbav nás od zlého, lebo tvoje
je kráľovstvo i moc i
sláva na veky! AMEN!
6.2 Päť pilierov islamu
1/
Šáhada (vyznanie viery)
- tu moslim vyhlasuje : „Vyznávam, že niet
božstva okrem Boha a Mohamed je božím poslom“
- v arabčine : „ Ašhadu an lá iláha illá illáh wa Muhhamad rasúlu ´lláh“
2/
Salát (modlitba)
- rituálna modlitba pozostávajúca z pevne
stanovených telesných pozícií a modlitbových textov
- vykonáva sa päť krát denne : pri úsvite,
tesne po poludní, medzi poludním a západom slnka, pri západe slnka
a asi dve hodiny po západe slnka
- pred každou modlitbou treba vykonať rituálnu
očistu tela, aby modlitba bola platná
3/
Zakát (daň od hlavy)
- moslim zo všetkého čo má (úroda, dobytok,
majetok, obchod) musí oferovať na ummu (obec), lebo vychádza
z predsavzatia, že všetko, čo má, je od Boha, preto z toho musí aj on
oferovať
4/
Saum (pôst)
- drží sa jeden celý mesiac moslimského
lunárneho kalendára, ktorý sa volá
RAMADÁN
- počas ramadánu moslimi nesmú jesť, piť a holdovať
telesným radovánkam od východu slnka až do jeho západu
- od pôstu sú oslobodení ťažko chorí, tí, čo
vykonávajú veľmi ťažké a zodpovedné povolanie (napr. chirurg), vojaci
v prvej línii, ženy v pokročilom alebo rizikovom tehotenstve
a malé deti
- okrem toho moslimi nesmú nikdy jesť bravčové
mäso, krv a piť alkohol
5/
Haddž (púť do Mekky)
- mal by ju vykonať aspoň raz v živote
každý dospelý moslim, ktorý je telesne a duševne zdravý a má na to
potrebné prostriedky
- na púti sa nemusí moslim zúčastniť osobne,
môže ju za neho vykonať aj niekto iný
- púť sa môže dokonca vykonať aj po smrti, ak
o tom dotyčný rozhodol v závete
- existujú dva druhy púte : malá púť sa volá
Cumra a veľká Haddž. Cumra trvá jeden deň a Haddž až sedem
dní
- cumra sa považuje za záslužný čin a môže
sa vykonať kedykoľvek, haddž iba v určitých dňoch mesiaca dhú - lhaddž
6.2.1 Otčenáš
V mene Boha Milosrdného, Milostivého
Chvála Bohu, Pánovi svetov, Milosrdnému,
Milostivému
Vládcovi súdneho dňa, Teba uctievame
a teba o pomoc žiadame
Veď nás cestou priamou, cestou tých,
ktorých si zahrnul svojou milosťou
Nie tých, na ktorých sa hneváš, ani tých
ktorí blúdia!
6.2.2 Džihád
Svätá vojna sa
presnejšie preloží ako „svätý zápas“. Džihád je podľa Koránu „úsilie na Božej
ceste“. Vtedy, keď Mohamed žil v Medíne a volal svojich veriacich
džihádu proti mekkským útokom, išlo o bytie alebo nebytie islamu. Bola to
naslovovzatá božia cesta, preto nazval tých, ktorí sa nezúčastnili na boji
„pokrytcami“ a mal na nich ťažké srdce.
Aj
džihád patrí k povinnostiam moslimov, ale za pilier sa považuje iba
v cháridžskej sekte. Džihád však nemusí byť vojna na bojisku, ale moslim
môže – a aj má bojovať proti zlu vo svojom srdci.
Moslimi si rozdelili svet na dve časti :
na územie islamu a na územie vojny, ktoré treba systematicky
a neustále dobýjať.
Aj
dobýjanie má svoje pravidlá : treba obyvateľstvo inkriminovaného územia osloviť
troma výrazmi : islam, džizja (daň
nemohamedánov mohamedánom), sajf (šabľa).Ak územie príjme islam je všetko
v poriadku a vojna nebude. Ak uzná majoritu mohamedánov a bude
platiť dane, môže si ponechať svoje náboženstvo – ak sa to náboženstvo
z pohľadu islamu môže tolerovať.(Kresťanské a židovské náboženstvá,
ktoré islam uznáva, majú podľa neho sväté knihy nedokonalé, napísané ľuďmi,
a teda nepredstavujú bezprostredne Božie slovo a božiu vôľu vyjadrujú
skrze ľudskú neznalosť iba skreslene.)
Ak
obyvateľstvo dotyčnej oblasti nie je ochotné nič z toho urobiť, bude sa
bojovať. Do obranného džihádu sa musí prihlásiť každý moslim, do útočného iba
taký počet , ktorý postačí na bezpečné víťazstvo.
7.Sviatky, obrady
7.1 Zoznam prikázaných kresťanských sviatkov
-
každá Nedeľa
-
25.12 - Narodenie
Pána
-
6.1 - Zjavenie
Pána
-
20.5 -
Nanebovstúpenie Pána
-
10.6 -
Najsvätejšie Telo a Krv
-
1.1 - Márie
Bohorodička
-
8.12 -
Nepoškvrnené počatie Panny Márie
-
15.8 -
Nanebovzatie Panny Márie
-
19.3 - sviatok
Svätého Jozefa
-
29.6 - sviatok
sv. apoštolov Petra a Pavla
-
1.11 - sviatok
všetkých svätých
-
najväčším sviatkom je Veľká noc, ktorá sa slávi v prvú nedeľu po splne ,
ktorý nasleduje po jarnej rovnodennosti (medzi 22.marcom a 25.aprílom)
-
popolcovou stredou je vždy siedma streda pred Veľkou Nocou a Svätodušnou
nedeľou (Tu7.Sviatky, obrady
7.1 Zoznam prikázaných kresťanských sviatkov
-
každá Nedeľa
-
25.12 Narodenie Pána
-
6.1 Zjavenie Pána
-
20.5 Nanebovstúpenie Pána
-
10.6 Najsvätejšie Telo a Krv
-
1.1 Márie Bohorodička
-
8.12 Nepoškvrnené počatie Panny Márie
-
15.8 Nanebovzatie Panny Márie
-
19.3 sviatok Svätého Jozefa
-
29.6 sviatok sv.apoštolov Petra a Pavla
-
1.11 sviatok všetkých svätých
-
najväčším sviatkom je Veľká noc, ktorá sa slávi v prvú nedeľu po splne ,
ktorý nasleduje po jarnej rovnodennosti (medzi 22.marcom a 25.aprílom)
-
popolcovou stredou je vždy siedma streda pred Veľkou Nocou a Svätodušnou
nedeľou (Turíce) je siedma nedeľa po Veľkej Noci.
7.1.1 Zoznam významných neprikázaných slávností
-
25.3 -
Zvestovanie Pána
-
Zelené štvrtok Pánovej večere
-
Veľký Piatok
-
Slávenie utrpenia
a smrti Pána
-
Biela (Veľká)
sobota
-
Veľkonočná obeta
Pánovho zmŕtvychvstania
-
Najsv. Srdce
Ježišovo
-
24.6 - narodenie sv. Jána Krstiteľa
-
Sv. Cyril
a Metod
-
5.7 - slovanskí vierozvestcovia
-
Sedembolestná
Panna Mária
-
15.9 - Patrónka Slovenska
-
Kristus Kráľ
7.1.2 Obrady
V katolíckom
kresťanstve poznáme základné 2 typy
obradov : západný (rímsky) a východný (byzantský).Východný obrad sa
uplatňuje v Gréckokatolíckej cirkvi.
BYZANTSKÝ
OBRAD:
-
slávenie liturgie v cirkvi
-
premena chleba i vína na Telo a Krv Pána Ježiša s použitím
kvaseného chleba
-
využitie staroslovienčiny v obradoch
-
sväté prijímanie pod obojím
-
spev ľudu pod vedením kantora
-
ikonostas, sv. liturgia (obdoba omše)
RÍMSKY
OBRAD:
-
slávenie liturgie (sv. omša) v kostole
-
premena chleba a vína na Telo a Krv Pána Ježiša s použitím
nekvaseného chleba
-
obrady v národnom jazyku prípadne v latinčine
-
sv. prijímanie Tela na jazyk či do rúk
-
spev ľudu s využitím organu
-
pri slávení kňaz obrátený k ľudu
V katolíckom kresťanstve poznáme
vysluhovanie siedmich sviatostí (krst, sv. pokánia, sv. prijímanie Sviatosti
oltárnej, sv. birmovania, sv. manželstva, sv. kňažstva, pomazanie chorých).Krstom
sa vstupuje do cirkvi. Katolícke obrady sú veľmi rozmanité, je ich veľké
množstvo.
Kresťanské
obrady vykonáva duchovný, ktorý môže byť Bohom povolaný muž, ochotný prijať
podmienku celibátu. Ostatní sú nazývaní laikmi, na ktorých sa však vzťahuje
všeobecné kňazstvo. Tradičnú formu úcty prejavujú kresťania úklonom hlavy.
Pokoru a podriadenosť Bohu počas liturgie vyjadrujú kľačaním na kolenách.
Kresťania majú v rámci svojich obradov možnosť si dať mnohé predmety
požehnať(posvätiť),pričom sa využíva posvätná voda.
7.2 Významné islamské sviatky
Dhu al – hidža – deň hídžri, islamský
nový rok
Ramadán – posvätný mesiac, každý
moslim sa od svitu do súmraku postí
´Id al – fitr – tzv. Malý sviatok na
konci Ramadánu
´Id al – abhá – sviatok obetovania
alebo aj Veľký sviatok. Moslimovia obetujú zvieratá v údolí pri Mekke
Lajlat al – kadr – spomienka na začiatok
zjavenia Koránu
Maulid an – nabi – spomienka na narodenie
Mohameda. Konajú sa veľké ľudové festivaly.
8. Znaky, symboly, špecifické prvky kresťanstva
8.1 Znaky, symboly
Základnými znakmi kresťanstva sú :
-
znak kríža
-
holubica (symbol Svätého Ducha)
-
chlieb a víno (symbol Tela a Krvi Pána Ježiša)
-
voda (ktorou sa zmývajú viny, krstí, svätí, požehnáva)
-
ryba (z gréc. ichtis)
-
ruženec
-
baránok
-
uzavretý trojuholník s oknom v strede
Liturgickými
predmetmi s dôležitou symbolikou sú napríklad paškál (veľkonočná svieca),
sviece, kríž, kadidlo, svätenička, krizma a pod.
8.1.1 Špecifické prvky
Kresťanstvo má tiež svoje základné
piliere. Medzi ne zaraďujeme Desatoro a Šesť hlavných právd, ktoré znejú :
1/
Boh je len jeden
2/
V Bohu sú tri osoby – Otec, Syn a Duch Svätý
3/
Boží Syn sa stal človekom, aby nás vykúpil
4/
Boh je spravodlivý sudca, ktorý dobrých odmeňuje a zlých tresce
5/
Duša človeka je nesmrteľná
6/
Božia milosť je na spásu potrebná
9. Náboženstvo a súčasnosť
9.1. Rozšírenie a dnešný stav islamu
Rýchle rozšírenie islamu bolo hlavným
spôsobom ovplyvnené tým, že islam je otvorený pre všetkých ľudí. Jedinec sa
podriaďuje jedinému Bohu, nie ako predtým bohu svojho kmeňa.
Ľudia rôznych tradícií sa zjednocovali
a vytvorili tak vrcholnú islamskú civilizáciu, ktorá nebola nesená
arabskými kmeňmi.
Centrum
islamsko – arabského sveta sa krátko po prorokovej smrti presunulo do iných
starších krajín – Damark v Sýrii, Bagdad v Mezopotámii, Káhira,
Istanbul, Cordóba...
Islam prenikol do západnej Afriky
s obchodom cez Saharu. Do východnej Ázii ho priniesli obchodníci
z Perzského zálivu. Do západnej Číny sa dostal po hodvábnej ceste.
Moslimovia dnes žijú vo všetkých kútoch
sveta. Historickým a náboženským centrom islamu sú krajiny susediace
s Arábiou. Moslimovia žijú väčšinou v Ázii, no veľký počet moslimov
nájdeme aj v Afrike. V súčasnosti sa k islamu hlási asi 1,25 miliardy
ľudí, ku kresťanstvu je to o niečo viac, približne 2 miliardy ľudí. Počet
mohamedánov, žijúcich v európskych krajinách, dosiahol už výšku 15
miliónov. Počíta sa, že v roku 2025 ich bude okolo 40 miliónov. Západná
Európa nie je na týchto nových, svojich občanov duchovne pripravená.
V Spolkovej republike Nemecko sa
k islamu hlási viac ako 100 000 Nemcov. Na Slovensku nie je zatiaľ
postavená žiadna mešita. Politické zdroje uvádzajú vyše 1000 cudzincov
z islamských krajín žijúcich na
našom území. V utečeneckých táboroch sa v posledných rokoch
zvýšil počet utečencov z Afganistanu.
9.2 Postavenie ženy v Islame
V islamskom myslení otázka postavenia
žena spadá skôr do oblasti práva a kultúry. V teologickej reflexii sa
vyskytuje len na okraji.
Dospelým a zdravým mužom aj ženám ukladá
islam rovnaké „pilierové“ povinnosti. Muž nesie plnú zodpovednosť za hmotné
zabezpečenie rodiny. Korán dovoľuje mužovi oženiť sa až so štyrmi ženami, za
predpokladu, že všetkým venuje trvale rovnaký podiel hmotného zabezpečenia
a svojej priazne.
Podľa moslimov, polygamné manželstvo
chráni ženu lepšie ako nezodpovedný, pokrytecký mimomanželský vzťah, rozšírený
v euroamerickom svete. Moslimská spoločnosť si váži manželský život
a rodinnú súdržnosť a žene venuje úctu, zvlášť ako matke. Mohamed sa
vyjadril, že raj leží pod nohami matiek. Rozvod nezakazuje, je však považovaný
za nežiaduci. V súčastných islamských krajinách je rozvodovosť podstatne nižšia
ako v euroamerickom svete. Moslimskí teológovia v tom vidia dôkaz
morálnej prevahy islamu nad kresťanstvom.
Žena podľa islamu nemá účasť na verejnom
živote. Pri súdnych sporoch svedectvo muža váži toľko ako svedectvo dvoch žien.
Je to kvôli tomu, že žena nemá spravidla také skúsenosti z praktického
sveta a mohla by poškodiť niektorú stránku. Korán prikazuje ženám obliekať
sa slušne a nevyzývavo.
Dnešná realita siaha od neforemne
zabalených žien so zastretými tvárami, ktoré neslobodno osloviť, ani podať im
ruku, až k elegantným vysoko kultivovaným intelektuálkam
a predsedkyniam vlád.
9.3 Problémy a hrozby
V súčastnej dobe sa formujú dva
výrazne sociopolitické modely islamskej kultúry, ktoré predstavujú štáty
Turecko a Irán.
Turecko
vsadilo na modernizáciu. Väčšina Turkov uznáva, že ak chce krajina prežiť
a prosperovať, musí sa stať súčasťou modernej civilizácie a osvojiť
si mnohé západné vlastnosti ako je rovnosť žien, vyučovanie moderných vied
alebo odlúčenie náboženstva od štátu.
Islamský Irán je opakom Turecka. Jeho
ideológia vidí pôvod všetkých svojich problémov v tom, že opustili svoje
náboženstvo, svoju kultúru a napodobňovali nevercov. Jedinou cestou ako
dosiahnuť úspech je návrat ku koreňom pravého islamu.
V pohľade na Turecko a Irán
nemožno obhájiť teóriu o pôvode súčastného napätia v konflikte medzi
náboženstvami.
9.4 Taliban
Pri skúmaní Talibanu treba vychádzať od
inhabizmu – hnutia, ktoré vzniklo v 18.storočí na Arabskom polostrove
s cieľom bojovať proti úpadku islamu a proti vplyvu moderného
sekulárneho sveta. Taliban vyrástol z jedinej vahabskej náboženskej školy
80 rokov 20.storočia v Palestíne.
Taliban sa v septembri 1996 zmocnil
vlády v Afganistane. Zavraždených bolo vtedy približne 6000 miliónov mužov
– predstavovali potenciálnu hrozbu. Ženy a dievčatá boli zbavené základných
ľudských práv – zahalená tvár, zákaz vzdelávania, tisíce žien zomiera na bežné
choroby, nakoľko lekár nesmie ženu vyšetriť a lekárky majú povolenie
vykonávať svoju prácu len v obmedzenom počte.
Postihnutí
boli aj muži – nosenie brád, zákaz používania internetu, TV, fotografovania,
maľovania žijúcich bytostí...
Taliban bol financovaný hlavne zo zdrojov
získaných z výroby surového ópia.
10. Islam verzus kresťanstvo
Myslíte si, že náboženstvá sú zdrojom
nestability?
Znalci
islamu právom tvrdia, že je nemožné tzv. feudalizmus stotožňovať s islamom
a s arabským svetom vôbec.
Aj v kresťanstve sú ľudia, ktorí vo
svojej viere vidia nielen vysvetlenie života a sveta, ale aj pomoc
a silu k životu, radosť a krásu. Sú však aj takí, ktorí svoju
vieru chápu ako nástroj na porezanie tých druhých, k zajatiu
privilegovaného postavenia. Nie je to samo náboženstvo, ale postoj človeka,
ktorý si z neho urobí útočný predmet, či nástroj na potlačenie druhých.
Islam a kresťanstvo chápu, či
chápali, ako jediné správne náboženstvá.
Katolícka
cirkev toto chápanie na 2. Vatikánskom koncile určitým spôsobom modifikovala
a priznala aj iným náboženstvám určitú hodnotu a možnosť spásy
všetkým, ktorí sa riadia svojím svedomím.
Niektorí
kresťania tento krok ťažko znášajú, no Cirkev predsa len otvorila cestu
k náboženskému dialógu a uzavrela cestu k oprávnenosti vnútiť
„správne náboženstvo“ druhým cestou násilia.
Islam
takýto postoj nepozná. Kresťanov
a židov považuje na pokorenie Božej zvesti ľuďom.
Otvorenou zostáva otázka, čo s tými,
ktorí islam neprijali. Tu sa objavuje celá škála postojov od tolerancie,
typický pre islam v západnej Európe, kde je v menšine, až po
nezmieriteľný odpor, smerujúci k likvidácii najmä tých, ktorí prejdú ku
kresťanstvu.
V krajinách,
kde sa dostávajú k moci extrémne prúdy sa práva človeka a princíp
náboženskej slobody, žiaľ, chápe tak, že náboženská sloboda znamená vnútiť
slobodu všetkým občanom „pravé náboženstvo.“
Situácia
kresťanov je v týchto štátoch niekedy dramatická.
Málokto sa môže dozvedieť napríklad
o týchto udalostiach :
-
Sarajevo – september 2001 – zmiešaná islamsko –
kresťanská komisia uskutočnila konferenciu na tému kresťania a moslimovia
v Európe, odsúdili útok na USA, apelovali na hlbšie náboženské vzdelanie
a výmenné pobyty na jednotlivých seminároch
-
23.september 2001 – počas svojej návštevy
v Kazachstane sa Ján Pavol modlil spolu s pravoslávnymi
a moslimskými duchovnými za pokoj vo svete
-
V januári 2002 sa v Asiisi zišli predstavitelia
svetových náboženstiev na modlitbovom stretnutí za mier
Napriek
tomu, že moslimskú časť obyvateľstva vo svete považujeme za všeobecne
kompaktnú, podobný pohľad moslimov na Európanov, či konkrétne na nás samých, by
sme zrejme odmietli. Bránime sa však všeobecnému označeniu za kresťanov, skôr
sa chceme dištancovať od konkrétnej náboženskej denominácie.
Podobné
názorové spektrum musíme vnímať aj na strane ľudí, ktorých všeobecne označujeme
za moslimov.
Človeka teba vnímať nielen ako príslušníka
slepého davu, ale aj ako osobnosť, napriek tomu, že je to niekedy veľmi ťažké.
11. Záver
Cieľom danej seminárnej práce „ Vznik,
postupný vývoj a vzťah náboženstiev“ bolo poukázať a podrobne rozpísať
náboženstvá (islam, kresťanstvo), ktoré nám napovedajú aký vplyv má náboženstvo
vo svete, či na samého jedinca.
Základnými oblasťami, na ktoré bola práca
zameraná boli : pôvod, ciele a súčastný vplyv.
Po
spracovaní a vyhodnotení údajov, ktoré sa týkajú danej práce môžeme
formulovať nasledovné závery.
Pôvod islamu a kresťanstva môžeme na
základe analýzy jednotlivých ukazovateľov uviesť, že je odlišný.
Islam
a kresťanstvo nemajú spoločný pôvod, i keď majú spoločné niektoré
podnety, významné pre ich samostatný vznik.
Cieľ každého náboženstva je rovnaký, alebo
aspoň z určitého hľadiska.
Tak
isto islam ako kresťanstvo sa snaží presvedčiť svojich prívržencov
v existenciu jedného Boha.
No
nájdeme tu rozdiely v rôznych zákonoch či tradíciách ako uctievať
a rešpektovať dané náboženstvo.
Súčastný vplyv kresťanstva je o pár
miliárd väčší ako vplyv islamu. No počet stúpencov islamu teda moslimov
v Európe je značne vysoký.
V súčasnosti je vypracovaných mnoho štatistík na
predpoklady zvýšenia počtu moslimov. Napriek tomu, že kresťanstvo a islam
sú náboženstvá v niečom rovnaké, no z viacerých hľadísk odlišné, sa
navzájom neovplyvňujú a ani nevyjadrujú voči sebe žiadnu averziu, či
agresiu.
12.
Použitá literatúra
KRYVEJLOV, I. A.,
1981: Dějiny náboženství II, Moskva, str.7; 10 – 13
MČEDLOV, M. P., 1985:
Náboženstvo a súčasnosť, Bratislava, str.32 – 33
ABD –RU –SHIN, 1993:
Desatoro Božích prikázaní, Otčenáš, Stutgart,
str. 20 – 22
Watch tower bible and
tract society of Pennsylvania, 1990: Môžeš žiť navždy v pozemskom raji,
Nemecko, str. 14; 31
Watch tower bible and
tract society of Pennsylvania, 1992: Ľudstvo hľadá
Boha, Nemecko ,str.
10 – 11; 14 – 17; 23
www. google. sk