Gymnázium
Fiľakovo
Japonsko za vlády
šogúnov a samurajov (1192-1868)
7.1.2007
Nagy Pavol
Obsah
Úvod.........................................................................................................................3
I.
Šogúni
a samuraji
....................................................................................................4
II.
Brnenie a japonská
katana
(výroba).........................................................................5
III.
Prvý šogún
Joritomo
Minamoto...............................................................................6
IV.
Japonsko
v 1.polovici vlády šogúnov a samurajov
.................................................7
V.
Japonsko
v 2.polovici vlády šogúnov a samurajov
.................................................8
VI.
Najznámejšie
hrady..................................................................................................9
VII. Záver
.......................................................................................................................10
VIII. Bibliografia..............................................................................................................11
IX.
Obrazová
príloha......................................................................................................12
Úvod
Výber tej správnej témy z toľkých udalostí čo sa udiali
za tie roky čo ľudstvo existuje bolo pre mňa spočiatku dosť ťažké.V dejinách je
široký výber či už pozitívnych alebo negatívnych udalostí. Spočiatku som si
volil z viacerých možností výberu témy ( niečo zo staroveku, stredoveku,
novoveku,..)Prebehli my mysľou témy ako Grécko-perzské vojny, Sta- rove ký Rím,
Vikingovia, Križiacke výpravy, Významné námorné bitky ( aj iba tie, keď boli
ešte fregaty, galeony,..).História môjho mesta, alebo Japonsko za vlády šógunov
a samurajov. Po dôkladnom premyslení som zistil, že nie na každú tému sa
dá nájsť dostatočné množstvo informácií a správne zdroje. A tak som si
vybral tému, zostali my dve témy – Významné námorné bitky, Japonsko za vlády
šógunov a samurajov).Obidve témy ma zvlášť zaujímali. Ale rozhodol som sa pre
tému Japonsko za vlády šogúnov a samurajov aj preto, že sa zaoberám
športom, ktorý sa zaoberá so samurajmi.(tu sa nám snažia poukázať na tie
cnosti, ktoré boli významné pre tých ľudí ako česť, vernosť, oddanosť a úcta.
Chcel som touto prácou zistiť to : ako sa vypracovali tam, kam sa dostali žiť
v takej harmónii, ako si vedeli udržiavať tie cnosti, ako si vydobyli úctu
od druhých a prečo spáchali samovraždu pri porážke?
Všimol som si, že na tie
správne ľudské vlastnosti ľudia v terajšej dobe čoraz viac zabúdajú ako
vtedy. Aj preto si zvolil túto tému.
Motiváciu do práce som
mal, aspoň si myslím dobrú. S prácou som postupoval nasledovne. Najprv som si
zozbieral, usporadúval a zoraďoval informácie, hľadal obrázky. Prečítal
som zaujímavé články či už z knihy alebo z internetu. Za najťažšie
som považoval poznámky správne skonspektovať. (zoskupiť). Keď som to už mal,
tak som začal uvažovať o forme. Ak sa my to už podarilo, pristúpil som
k písaniu práce.
Šogúni a samuraji
Šógun bol pôvodne titul pre najvyššieho vojenského
pred -staviteľa, neskôr pre vládnucich diktátorov, a samuraji boli
profesionálni japonskí bojovníci. Sedem storočí mali v Japonsku významné
postavenie.
Japonskí bojovníci
Samuraji boli bojovníci pripravení položiť za
svoje knieža život. Svojim pánom prisahali nekonečnú oddanosť. Rovnako ako
Európski rytieri aj samuraji verili v pravdu a česť, dodržiavali
prísny rád, nazývaný bušidó ( cesta
bojovníka - boli tu zahrnuté prísne pravidlá, ktoré sa vzťahovali na všetky ich
činy ). Pred bojom mal samuraj vykríknuť svoje meno i mená svojich predkov
a pochváliť sa svojimi hrdinskými skutkami.
V boji často používal bambusové alebo buxusové luky, oštepy a dva
meče ( katana a wakizači – boli
jedno- alebo dvojsečné ). Jeden bol menší, ktorý nosili stále pri sebe
a nemuseli ho odložiť, ani pri rôznych stretnutiach(či už politických
alebo občianskych).Keď ho nepriateľ porazil, alebo zajal, musel spáchať
rituálnu samovraždu ( sepuku t.j.harakiri ), aby si zachoval česť. Rivalita
medzi samurajmi bola niekedy zničujúca, vždy mali k sebe úctu, a tiež si
vážili aj nepriateľa. Samuraji nosili v boji zložito zdobené brnenie aj
masky, ktoré mali vzbudiť u nepriateľa strach. Obliekanie a príprava
na boj zaberali samurajovi veľa času, lebo pri obliekaní dodržiavali rôzne
rituály a prísne pravidlá čistoty. Samuraji neboli len bojovníkmi – ich
vzdelaniu patrili umenie, viera a bušidó. Rovnako ako pre európskych
rytierov a moslimských bojovníkov boli viera a boj v úzkom
spojení.
Samuraj v boji
Boje samurajov boli rituálom. Patrila k nim modlitba a zvláštne
pózy ( aby bojovník vyzeral silnejší ), ktoré sa vykonávali pred bojom. Na
zastrašenie nepriateľa sa používal krik a hluk, spôsobený hrkálkami
a gongami. Podstupovali jednotlivo súboje a súťaže. Ich boje často
pripomínali skôr tanec alebo obratnosť partie šachu. Ale len čo samuraji
vstúpili do skutočného boja, bola ich sila smrtiaca. Aby vojsko bolo v boji úspešné, bola k tomu potrebná
správna statégia.za vlády Ašikagovcov (1338-1573) sa väčšina bojov zvrhla na
nevýznamné hašterenie o česť a pozemky. [1]
Brnenia
typu "domaru"
- vývoj brnení sa v Japonsku uberal odlišnou cestou ako v európskych krajinách. Japonskí zbrojári vyvinuli tzv. elastické brnenie, ktoré možno vyzeralo oproti jeho európskym náprotivkom chabé, v skutočnosti však proti mnohým druhom zbraní chránilo dokonca lepšie ako európske oceľové brnenia. Navyše bolo o 30 až 40% ľahšie. Vďaka neskoršiemu nástupu strelných zbraní sa brnenia udržali v Japonsku dlhšie ako u nás.[2]
Japonské meče, katana a wakizači sa
vyrábali trochu odlišnou technológiou:
Materiál čepele sa asi 20-krát preložil
na polovicu a vyklepal. Takto podobne ako pri lístkovom ceste vzniklo
asi 1 000 000 vrstiev. Tým sa eliminovalo hrubé zrno ocele a uhlík,
vtedy hlavne ako perlit, sa vykul a rozložil rovnomernejšie. Podobný
efekt sa dnes dá dosiahnuť legovaním kremíkom a niklom.
Naviac sa dovnútra čepele dal pásik z mäkkej žíhanej ocele, aby sa táto čepeľ
tak ľahko nezlomila. Ostrie sa pri silnom párovaní na rozdiel od iných mečov
neotupilo, ale odlúpla sa jedna vrstva a odkryla ďalšiu ostrú vrstvu.
Ohnutie katany sa dosahovalo
nerovnomerným zakalením, kým ostrie sa zakalilo, chrbát meča sa popúšťal (alebo
sa nechal pomaly vychladnúť). Popúšťaný chrbát sa zmrskol, kým ostrie ostalo
dlhšie.
Meč bol optimalizovaný, celkom s
japonskou bojovou filozofiou ako čo najľahší a najobratnejší a preto rukoväť nebola
tak vyvažovaná. Zato bývala bohato zdobená. Nebol stavaný na bodanie ale na
sekanie. Optimálna technika bola rozkrojiť protivníkovu hruď hrotom meča
(čelných
Pravá a precízne vypracovaná katana bola skôr
ozdobná zbraň do mierových časov. Katana do vojny bola paradoxne mäkšia, aby sa
v ostrom boji nezlomila. Aj napriek tomu si však zachovávala svoju ostrosť.
Najkrajšie vypracované boli meče šogúnov a iných
mocných šľachticov, tam
bola čepeľ dokonca prekladaná aj 1 000-krát.[3]
Už pri zbežnom pohľade akúkoľvek chronológiu japonských dejín zistíme, že najvýraznejšou osobnosťou obdobia
|
Známy portét Minomato no Joritomu (dnes Britské Múzeum) - detail |
Kamakura (a jednou z navýraznejších vôbec) bol prvý šógun v dejinách - Minamoto no Joritomo(bol samurajom).
Pritom všetko mohlo byť inak. Jeho otec Jošimoto bol vo vojne Hedži medzi odvekými rivalmi, rodinami Minamoto a Taira, porazený a jeho synovia (vrátane Joritoma) zajatí. Víťazný Kijomori ušetril jeho život výmenou za Jošimotovu konkubínu Towiku a poslal ho do vyhnanstva. Tento Kijomoriho krok sa neskôr ukázal pre rodinu Taira osudný.
Vo svojom 20 ročnom exile sa Joritomo pripravoval na odvetu a získaval na svoju stranu vazalov rodiny Taira. Kijomori si značne poškodil pozíciu pokusom o "nelegálne" dosadenie svojho vnuka na trón. Po Kijomoriho smrti sa v rodine Taira nenašiel jeho dôstojný nástupca a rodina Minamoto začala naberať na sile. Joritomo pri budovaní svojich síl v podstate vytvoril triedu bojovníkov, samurajov, o ktorých sa neskôr opierala jeho moc. Vývoj vyústil vo vojne Gempei, ktorá znamenala nastolenie hegemónie rodiny Minamoto. Joritomove vzťahy s cisárskym dvorom postupne značne ochladli a zakázal svojim príbuzným nadväzovať akékoľvek vzťahy s dvorom. Keď jeho polovičný brat Jošitune vyhral v rozhodujúcej bitke vojny Gempei, získal popularitu a dovolil si prijať dar od cisára, Joritomo naňho úplne zanevrel, podozrieval ho zo vzbury a nakoniec ho dohnal k samovražde. Podobne zlé vzťahy mal aj k ostatným členom rodiny.
|
|
Po svojom definitívnom víťazstve Joritomo požadoval aby ho oslovovali [4]"Sei I tai šógun", čiže najvyšší generál, ktorý porazil barbarov. Za svoje hlavné mesto zvolil Kamakuru (tento krok dal meno celému obdobiu japonských dejín) a nastolil nový systém vlády zvaný bakufu, vláda z (vojenského) stanu. Bakufu fungovala ako druhá vláda (ovládajúca najmä armádu a políciu), a hoci cisár bol stále oficiálnou hlavou Japonska, skutočnú moc mal v rukách Joritomo. Od svojho víťazstva po svoju smrť sa Joritomovi podarilo položiť základy feudalizmu v Japonsku. Po celej krajine ustanovil svojich vazalov a vybudoval nové inštitúcie na zabezpečenie vojenského fungovania štátu, najmä tzv. Samurai-dokoro, čiže "snem služobníkov". Táto inštitúcia sa zaoberala prideľovaním vojenských povinností samurajom (služobníkom) a ich odmenami a trestmi.Joritomo bol natoľko úspešný, že jeho titul šógun sa stal trvalým titulom jeho nasledovníkov, ktorí vládli "v mene cisára". Nepodarilo sa mu však preniesť tento titul na niektorého zo svojich synov a po jeho smrti prešla moc do rúk rodiny Hodžo. [5]
Japonsko v 1.polovici vlády
šogúnov a samurajov
Od 9.storočia držala moc v Japonsku v rukách
dynastia Fudžiwarovcov a to takmer 300 rokov. Ich moc sa oslabila potom,
čo sa v ich rode nevyskytovali žiadne dcéry-podľa tradície cisárove
nevesty-boli neplodné alebo rodili len dcéry. Na určitý čas skutočne vládli
niektorí bývalí cisári.
Neskôr získal moc rod Taira, ale nakoniec si vplyv
vybojoval znepriatelený rod Minamoto, ktorý viedol Joritomo Minamoto. Joritomo (bol víťazný vodca
v občianskej vojne samurajov) získal titul seii taišógun, t.j. generalissimus potláčajúcich
barbarov.21.8.1192 založil kamakurský šogunát a Japonsku vládol so svojho
sídla v meste Kamakura neďaleko Eda(Tokio).Jeho vláda bola neobmedzená.
Moc svojho rodinného klanu upevňoval zabavením majetkov podrobených
protivníkov. O rodinný majetok sa starali správcovia, na ktorých dozerali
strážcovia. Od vtedy až do roku 1868 vládli v Japonsku šogúni ako
absolustickí panovníci. Po Joritomovej smrti(1199) získal rod Hódžó, príbuzní
s rodom Taira, úrad regenta šóguna a túto neoficiálne veľmi významnú
pozíciu si udržal až do pádu kamakurského šógunátu roku 1333. Rod Hódžó síce
odrazil obidva útoky Mongolov(1274,1281),ale zlým hospodárením stratil veľkú
časť vplyvu. Nespokojnosť vypukla aj medzi bojovníkmi, pretože nedostali
sľúbenú korisť po Mongoloch.
Roku 1333 zvrhol rod
Ašikaga kamakurský šógunát a zosadil cisára. Takaudži Ašikaga prijal titul
šóguna a v Kjóte dosadil na trón nového cisára. Medzi miestnymi
kniežatami vznikali ďalšie a ďalšie boje o moc a pôdu, až
v roku 1467 vypukla občiansky vojna (tzv. Ónin 1467-1477), ktorá trvala 10
rokov. Japonsko sa rozpadlo na takmer 400 malých rodových štátov. Cisári
v Kjóte stratili moc i majetok. Napriek tejto situácii japonský
obchod a kultúra v sídlach kniežat prosperovali. Obyčajným ľuďom
priniesli vojny medzi kniežatami len vyššie dane, stratu bezpečnosti
a neisté živobytie. Ale v práve v týchto časoch sa rozvíjala
japonská kultúra-architektúra, najmä záhradná, keramika, maliarstvo
a literatúra. Podiel na tom mali predovšetkým kláštory zenového budhizmu.[6]
V období vlády miestnych vojenských veliteľov, samurajov,
sa japonská spoločnosť od základu zmenila. Tennó,
japonský cisár, stratil politickú moc, lebo riešenie vládnych záležitostí
strhli na seba mocné rody. Pôvodne feudálna rozdrobená spoločnosť sa počas
šogunátu zmenila na centralizovaný vojenský štát, ktorý existoval takmer
v úplnej izolácii od okolitého sveta. Vplyvu západného kolonializmu ho
otvorili až kanóny z americkej lode komodora Matthewa C. Perryho v 19.storočí.Otvorením
krajiny svetu sa skončilo v Japonsku obdobie vojenskej vlády
a obnovila sa cisárska moc.[7]
Japonsko v 2.polovici vlády
šogúnov a samurajov
Zjednotenie Japonska po vojne bolo dielom troch mužov : Nobunagu
Odu (1534-1582) Hidejošiho Tojotomiho (1536-1598) a Iejasu Tokugawu
(1542-1616). Nobunaga získal od Portugalcov, ktorí pristáli na pobreží, dve
muškety a podľa nich sa okamžite začali v miestnych dieľniach vyrábať
ďalšie zbrane. Takto vyzbrojená armáda ukončila vládu Ašikaga. Po Nobunagovej
samovražde (dostal sa do rúk povstaleckého generála) prevzal moc jeden
z jeho veliteľov-Hidejoši. Precenil však svoje vojenské možnosti
a dve dobyvačné výpravy na Kóreu sa mu nevydarili. Hidejoši položil
základy vojenskej moci svojho nástupcu : vybudoval daňový systém
a sedliakom zakázal noci zbrane. Toto právo bolo vyhradené len samurajom.
Po jeho smrti sa v bojoch medzi feudálmi presadil Iejasu, ktorý na základe
dávnych ediktov zabezpečil svojej rodine moc na celých 250 rokov. Iejasu sa dal
včas vystaviť doklady o tom, že pochádza zo starobylého rodu Minamoto, a
preto sa mohol dať roku 1603 vymenovať za šóguna. Miestny daimjóovia (feudáni
páni) a cisársky tennó stratili moc. Iejasu vybudoval prísny policajný štát
s centrom v Ede (Tokio). Nariadil kontrolu všetkých ciest
a vydal zákaz meniť bydlisko či po volanie. Styky zo zahraničím, ktoré
pokladal za nebezpečnú hrozbu, zredukoval na minimum. Krajinu museli opustiť
všetci cudzinci okrem Holanďanov a začalo sa kruté prenasledovanie
kresťanov. Každému Japoncovi, ktorí sa vrátil zo zahraničia, hrozil trest
smrti. Japonská spoločnosť sa rozdelila na tri vnútorné rozčlenené skupiny : na
jej čele stáli tri kategórie daimjóov (príslušníci šogúnskeho rodu, spojenci,
vazali), po nich nasledovali samuraji (priami vazali šogúna a vazali
daimjóov), tretia skupina (ľud) sa delila na roľníkov, remeselníkov,
obchodníkov a tzv. nečistých. Približne v pol. 18. stor. sa začali
v Japonsku prejavovať hospodárske ťažkosti, ktoré napokon viedli
k zániku šogunátu Tokugawa. Ich príčina tkvela v prechode od
naturálneho k peňažnému hospodárstvu. Daimjóovia v provinciách sa
zadlžili tým, že si držali veľa úradníkov, ale aj preto, že časť roka museli
povinne stráviť v hlavnom meste. Aby sa zbavili dlhov ,vydávali čoraz viac
papierových peňazí. V zlej situácii bola aj ústredná správa na šogúnovom
dvore, ktorá sa pokúšala zachrániť pred bankrotom stálym znižovaním hodnoty
peňazí. Smrteľný úder šogunátu však prišiel zvonku. K rastúcej vnútropolitickej
opozícii a nespočetným roľníckym nepokojom proti vysokým daniam sa pridali
problémy so západnými krajinami. V zálive Uraga sa 8.júla 1853 vylodil komodor
Perry a v mene USA žiadal, aby s nimi Japonsko od nasledujúceho
roku nadviazalo obchodné styky. Zo strachu pred možným útokom šogunát na návrh
pristal a kanagawskou zmluvou (31.31854) americkým lodiam sprístupnili dva
prístavy. Vnútropolitická opozícia zatiaľ štúdiom historických prameňov
zistila, že šogúni si prisvojili moc, ktorá v skutočnosti patrí tennóovi.
Pod heslom : ,, Ctite si tennóna, vyžeňte barbarov ! “ sa vytváralo hnutie
namierené proti cudzincom a šogunátu, ktorý bol slabý na to, aby odolal
cudziemu vplyvu. Nasledujúce povstanie mladých samurajov sa skončilo pod paľbou
amerických, francúzskych, britských a holandských vojnových lodí, šogunát
však boj proti povstalcom nakoniec prehral. Úradujúci šogún Keiki (Tokugawa
Jošinobu) sa pokúsil o kompromisné riešenie: chcel vrátiť cisárovi moc
a súčasne sa stať ministerským predsedom. Jednotky povstalcov však
3.januára 1868 vtrhli dopláca v Ede a vyhlásili obnovenie cisárskej
moci. Úrad šogúna bol zrušený a po 250 rokoch padlo aj panstvo rodu
Tokugawa. Moc do svojich rúk prevzal cisár Mucuhito, ktorý vykonal rad
buržoáznych reforiem (1868-1912).[8]
Najznámejšie hrady
Hrad Himedži (Himedži-džo) je považovaný za najkrajší a najcennejší japonský hrad. Na rozdiel od väčšiny hradov nebol nikdy zničený a zachoval sa v pôvodnom stave. Počiatky hradu siahajú do 14. storočia, keď tu bola postavená prvá pevnosť. Postupne bol rozširovaný a súčasný vzhľad odráža stav z roku 1609.V roku 1577 hrad obsadilTojotomi Hidejoši.
Hrad Macumoto (Macumoto-džo) patrí k najkrajším a najlepšie zachovaným hradom v Japonsku. Je typickou ukážkou hiradžiro, hradu na rovine, s rozsiahlymi vodnými priekopami. Hlavná veža na obrázku spolu z dobre opevnenými baštami naľavo a napravo od bej bola postavená v r. 1592 až 1614.[9]
Záver
Prácu, ktorú som spravil
vo mne vyvoláva príjemné pocity. Myslím si, že sa mi podarili prehĺbiť poznatky
k tejto téme a to na základe nových poznatkov, ktoré som získal pri
hľadaní tých správnych článkov. Po vypracovaní práce som po premýšľaní sčasti
pochopil dané obdobie, správanie a myslenie ľudí. Pri hľadaní som sa naučil
aj rôzne, nové informácie, ktoré sú tiež dôležité v dejinách. Aj tieto
poznatky z iných tém mi pomohli vyriešiť otázky, ktoré so si položil
v úvode. Som úprimne rád, že sa mi ak nie celkom ale dostatočne podarilo
uspokojiť vlastnú zvedavosť. Jedna z tých odpovedí je tá ,že boli už od
malička vedení k tomu pomocou tých prísnych pravidiel. A preto považovali
samovraždu ako samozrejmosť. Možno aj my by sme to teraz neodsudzovali ,keby
sme boli tak vychovávaní. Všetko nakoniec súviselo aj s tou vernosťou, vierou,
.. Veď aj v dospelom živote, keď sa stali samurajmi žili podľa prísnych
pravidiel bušidó. Ale ak si všimneme každý jeden národ má svoje vlastné
zvyklosti a tradície, ktorými sa riadi. Pokúsim sa to ukončiť tým, že
dejiny tvoria skutky odvážnych ľudí. Možno nežili dlho, ale sa pokúsili urobiť
niečo zo svojim životom. Ako tí čo žili dlho, nedosiahli nič alebo žili
ustráchane.
Bibliografia
1-
Encyklopédia
histórie sveta, Ottovo, Praha 2001, 1.slov. vydanie, s. 496, preložili :
PaedDr. Marián Pochylý a Veronika Purová
2-
Brigitte
Beierová a kol.: Kronika ľudstva, Fortuna Print, spol.s.r.o., Bratislava
1992, 1.slov. vydanie, s.1247, preložili : PhDr. Katarína Baghová a kol.
3-
Internet :
zostavil - Matej Schwarz (www.nissubashi.org)
4-
Internet :
Wikipédia – Slobodná Encyklopédia
5-
Internet : Zdroje: Hannah Rowe (na www.geocities.com), Richard Hooker: Feudal Japan
Obrazová príloha
Tsuba
Zlatý pavilón
Brána
Torii
prilba
[1] Encyklopédia historie sveta, Ottovo, Praha 2001, 1.slov. vydanie, s.
157
[2] Internt – zostavil: Matej Schwarz (www.nissubashi.org)
[3] Internet – Wikipédia-Slobodná Encyklopédia
[4] T.j. generalissimus
potláčajúcich barbarov
[5] Zdroje: Hannach Rowe (na www.geocities.com), Richard Hooker:
Feudal Japan
[6] Encyklopédia historie sveta, Ottovo, Praha 2001, 1.slov. vydanie, s.
156
[7] Brigitte Beierová
a kol., Kronika ľudstva, Fortuna Print, Bratislava 1992, 1.slov. vydanie, s.
439
[8] Brigitte Beierová
a kol., Kronika ľudstva, Fortuna Print, Bratislava 1992, 1.slov. vydanie,
s. 439
[9] Internt – zostavil: Matej Schwarz (www.nissubashi.org)