Prvé mestské osídlenia veľkých rozmerov, ktoré reprezentovali veľký
pokrok ľudstva vznikli na starovekom Strednom východe v údolí rieky Indus. Tu sa tiež zrodili prvé veľké civilizácie.
Mestá sa mohli začať vyvíjať až vtedy, keď sa ľudia
naučili žiť ustáleným životom na jednom mieste. K tomu dochádzalo postupne,
približne pred 10 - 12 000 rokmi v širokom pásovom území, ktoré sa rozprestiera
cez celý Stredný východ od dnešného Turecka až po Irán. Ľudia žijúci na tomto
území boli kedysi lovci a zberači plodov, ale postupne sa z nich stali
poľnohospodári, ktorí chovali dobytok a pestovali obilie.
Prvé
veľké osídlenia
Tieto
osídlenia však neboli mestá v pravom slova zmysle. Mesto je nielen väčšie ako
väznica, ale žije v ňom oveľa viac ľudí rôznych profesií a zameraní ako napr.
remeselníci, obchodníci, kňazi, vojaci a úradníci. K existencii a k fungovaniu
mesta museli poľnohospodári vypestovať dostatočné množstvo potravín, aby sa
uživili všetci ľudia v meste, ktorí sa nevenujú poľnohospodárstvu, ale ktorí sú
svojimi schopnosťami a vedomosťami životne dôležití pre rozvoj civilizácie.
Dosť veľké osídlenia sa však už objavili prekvapivo skoro. Mesto známe z Biblie
ako Jericho bolo permanentne osídlené dlho pred rokom
8 000 p.n.l. a Čatal Hújúk, starodávne mesto objavené v Turecku, vykvitlo
približne v rokoch 6 500 až 5 500 p.n.l. Naše
znalosti o týchto mestách sú veľmi obmedzené, pretože o nich neexistujú žiadne
písomné dôkazy. Písomníctvo totiž začalo až pozdejšie, niekedy pred rokom 3 000
p.n.l. v Sumeri (v súčasnej
dobe južný Irak).
Sumer
Na
rozdiel od oblasti ďalej na sever nebola v Sumeri
nikdy úrodná poľnohospodárska pôda. Jeho pôdy mohli síce dávať výdatnú úrodu,
ale len až po vysušovaní močiarov a po starostlivom zavlažovaní. To však
vyžadovalo vysoké organizačné úsilie, ktorého sa zúčastnilo akékoľvek
obyvateľstvo. K udržiavaniu takéhoto systému bolo potrebné veľké úsilie. Sumer
bol výkonný a prosperujúci, bol však skoro rozdelený medzi nezávislé mestské
štáty - mestá opevnené hradbami, ako bol Ur, Uruk, Kiš, Lagaš
a Nippur, z nich každé fungovalo ako ,,hlavné mesto“
okolitých viníc a celej oblasti. S výnimkou potravín bol Sumer chudobný na
prírodné zdroje. Nedostatok dreva a kameňa znamenal, že väčšina budov bola
postavená z hlinených tehál usušených na slnku alebo vypálených v peci.
Stavebné drevo a kameň bolo totiž príliš ťažké na to, aby sa dalo dovážať vo
veľkých množstvách. Je obdivuhodné, že mnohé z týchto stavieb sa zachovali. Sú
to zikkuraty, vysoké stupňovité stavby vežovitého
typu, ktoré majú na svojich stranách schodište, ktoré pôvodne viedlo do chrámu
alebo k svätyni nejakého boha. Každé mesto malo svojho boha a bolo postavené
okolo chrámu, ktorý mestu vládol. Je takmer isté, že kniežatá v Sumeri vládli značnou mocou. Tu sa zrodili prvé monarchie.
Okrem tohto bol v Uru vytvorený prvý známy zákonník,
ktorý vznikol počas vlády kráľa Ur - Nammua. Medzi ďalšie príspevky Sumeru
k vývoju ľudskej civilizácie patrili prvé vozidlá, hrnčiarsky kruh a písmo.
Písať sa začalo v Sumeri jednoduchými zoznamami a
obrázkovým písmom. Nakoniec Sumeri vyvinuli klinové
písmo, ktoré odtláčali do mokrých hlinených tabuliek, ktoré potom vysušili,
takže vznikali permanentne písané záznamy. Vďaka klinovému písmu sa zachovala
prvá literatúra založená na mýtoch a legendách Sumeru.
Rieka
Indus
V
Sumeri vznikla civilizácia o niekoľko storočí skôr,
ako sa objavila v starom Egypte. Jediná ďalšia civilizácia, ktorá sa vyvinula
pred rokom 2 000 p.n.l., bola záhadná mestská
kultúra, ktorá vznikla v údolí Indu (súčasný
Pakistan) okolo roku 2 500 p.n.l. Okrem nálezísk
miest Mohenjo-Daro a Harappa
zostalo z tejto impozantnej rannej civilizácie veľmi málo. Pretože nedokážeme
rozlúštiť tých niekoľko málo uchovaných príkladov ich obrázkového písma,
nevieme, kto boli títo ľudia z údolia Indu a akým
spôsobom stavali svoje pozoruhodné mestá. Mestá v údolí Indu
boli založené podľa plánu, rovné ulice sa križovali v pravom uhle. Tento
technicky pokročilý vývoj dokazuje, že tieto mestá museli byť postavené ešte
predtým, ako boli osídlené. Organizovaná civilizácia v údolí Indu sa zrútila približne v roku 1 700 p.n.l.,
ale akým spôsobom a prečo zostáva tajomstvom. Sumer zmizol rovnako. Rôzne
mestské štáty bojovali medzi sebou a to pravdepodobne dodalo odvahu okolitým
národom k invázii. Sumeri niekoľkokrát nápor
nepriateľov odrazili a tretia dynastia rodu Ur,
založená panovníkom Ur-Nammuem, predstavuje jeden z
vrcholov ich civilizácie. Avšak potom, čo si Sumer okolo roku 1 900 p.n.l. podrobili Amoriti, sa
história Sumerov spája s históriou veľkej civilizácie Babylonu.
V priebehu 2 000 rokov histórie sa staroveké mesto Babylon stalo dvakrát hlavným strediskom mocnej ríše. Babylon sa preslávil nielen svojou nádherou, ale i dôležitými intelektuálnymi a vedeckými objavmi.
Prvé
zmienky o Babylone sa objavili v 23.stor. p.n.l.,
teda pozdejšie ako vznikli v Mezopotámii slávne mestá
Sumer a Akkad. Význam mesta vzrástol až v roku 1 900 p.n.l., keď sa Sumeru zmocnili
kmene Amoritov. V priebehu niekoľkých rokov sa z
Babylonu stalo hlavné mesto malého kráľovstva Amoritov,
ktoré sa postupne rozrástlo. Počas vlády Chammurapiho
( 1 792 - 1 750 p.n.l.) sa z kráľovstva stala
rozsiahla ríša, ktorá ovládla celú južnú Mezopotámiu a časť Asýrie, ležiacej
ďalej na sever. Zo záznamov na hlinených tabuľkách objavených v Chammurapiho paláci v Mari sa
dozvedáme, že spoločenské usporiadanie Babylonu bolo za Chammurapiho
už oveľa zložitejšie a že táto ríša vtedy ukrývala značné bohatstvo. Dokladom
toho sú aj Chammurapiho zákonníky, najstaršie
zachované zákony, ktoré boli zapísané na stenách rozmiestnených po celej ríši.
I keď sa ríša skoro po Chammurapiho smrti rozpadla,
Babylon ostal naďalej významným mestom. Svedčí o tom aj skutočnosť, že celá
južná Mezopotámia zvykne byť nazývaná Babylónia.
Mesto vďačilo za svoje bohatstvo strategicky výhodnej polohe na rieke Eufrat. Babylon stále vynikal ako centrum náboženstva a
vzdelávania. Po dobití Mezopotámie Babylončania - rovnako ako ich severní
susedia v Asýrii - prijali kultúrnu tradíciu Sumerov
a Akkadov. Od Akkadov
prevzali jazyk a od Sumerov mytológiu a náboženstvo. Chammurapi presadzoval boha Marduka,
pána a ochrancu Babylonu. Postavil ho do čela sumerského panteónu a prehlásil,
že toto vodcovstvo bolo ustanovené z vôle všetkých bohov. V tejto dobe sa
začína prejavovať nielen Mardukova zvrchovanosť, ale
Babylon sa stáva svätým mestom, centrom vzdelanosti a bohatou metropolou vôbec.
Postavenie Babylonu bolo upevňované až do 12. stor. p.n.l.,
keď jeho politická moc upadla zásluhou barbarských Kasitov.
Za vlády Nabukadnesara I. ( asi 1124 – 1103 p.n.l.) a jeho nástupcu sa Babylon opäť stal hlavným mestom
nezávislého kráľovstva. V 10. stor. p.n.l. sa
zmocnili Mezopotámie Asýrania. Po tri storočia
ovládali Babylon asýrski králi a ich zástupcovia. Nadvláde Asýranov
sa vytrvalo bránili len Aramejci a Chaldejci, dva nomádske kmene, ktoré obývali Mezopotámiu
len krátko. Vďaka postaveniu svätého mesta sa Babylonu dostalo zo strany Asýranov všeobecnej podpory a pomoci i proti iným kmeňom. V
roku 689 p.n.l. stratil asýrsky kráľ Senacherib trpezlivosť s neustávajúcou regionálnou
nestabilitou a Babylon zničil. Akokoľvek bola táto „svätokrádež“ ďalším
asýrskym kráľom odsúdená, Babylončania sa začali spolčovať s nepriateľmi
Asýrie. Babylončania vedení chaldejským kráľom Nabopolassarom
sa spojili s Médmi, s ľuďmi z územia dnešného Iránu a
v 7. stor. sa im podarilo Asýriu definitívne poraziť.
Novobabylonská ríša
Nobopolassarov syn Nabukadnesar II. (605 - 562 pr.n.l.) bol jedným z najväčších dobyvateľov. Vytvoril novobabylonskú ríšu, ktorá sa rozprestierala od Suezu po Irán. Zmocnil sa Sýrie a Palestíny na úkor Egypta,
porazil Judovo židovské kráľovstvo a zničil
Jeruzalem. Podobne ako pred ním to robili Asýrania,
zlomil Nabukadnesar II. ducha svojich znepriatelených
národov nútenými deportáciami. Najznámejším prípadom deportácie je v biblii
uvedené babylonské zajatie židov.
Za
vlády Nabukadnesera II. si Babylon vydobyl najväčšiu
slávu. Archeológovia našli stopy mnohých veľkých stavieb. Najznámejšími sú
visuté záhrady a zikkurat, ktorý bol základom
biblickej legendy o babylonskej veži. Vtedy bol Babylon takmer iste najväčším
mestom sveta a ešte po mnohé storočia bol ľuďmi veľmi opevňovaný. Babylončania
sa zaslúžili nielen o to, že sa nám zachovali prvky sumerskej
kultúry, ale sami sa podieľali na pokroku v matematike a astronómii. Ich
poznatky prevzali Gréci a od nich potom celý svet. Babylonská šesťdesiatková
sústava sa nám zachovala v delení hodín na 60 minút, minúty na 60 sekúnd a delenie
kruhu na 360 stupňov.
História
novobabylonskej ríše skončila veľmi náhle roku 539 pr..l., keď sa Peržania pod vedením Kýra
Veľkého zmocnili Babylonu. Podľa legendy sa Kýrovi
podarilo odkloniť Eufrat a vstúpiť do mesta po dne
rieky.
Pádom
Babylonu skončila epocha, v ktorej Mezopotámia bola srdcom veľkých ríš. Pretože
význam Babylonu bol nepopierateľný (nachádza sa v ňom taktiež jeden zo siedmich
divov sveta), stal sa aspoň provinčným strediskom Perzskej ríše. Alexander
Veľký sa pokúsil z neho urobiť hlavné mesto svojej ríše, ale zomrel skôr, než
dokázal Babylon upevniť. Po ňom sa dostali na Blízkom východe k moci Seleukovci. Svoje hlavné mesto postavili na rieke Tigris a Babylon postupne zanikol.
Meno: Judita Ivaničová (Gymnázium
Fiľakovo – 2003)
Zdroj
informácií: Svet poznania
[ Back ]