-Stredoveké mestá
mohli vznikať trojakým spôsobom:
1.nadviazaním na antické mestá (Benátky,
Marseille, Barcelona, ...);
2.z významných
remeselných a obchodných osád pod väčšími hradmi (Praha, Krakov, Bratislava);
3.na neosídlenom mieste
na základe ekonomickej, vojenskej, či politickej potreby (Freiburg, Banská
Štiavnica).
Mesto ako
zvláštny prvok štruktúry stredovekej spoločnosti charakterizovalo najmä jeho
osobité právne postavenie. Mestám udeľoval panovník tzv. mestské privilégiá
(osobná sloboda mešťanov, vlastné súdnictvo, míľové právo), čím si udržiaval
ich priazeň. Mestá sa preto často stávali oporou panovníka v bojoch proti
šľachte. Remeselnícka výroba sa v mestách združovala do cechov . Ich úlohou
bolo organizovať výrobu a kontrolovať jej kvalitu.
Obyvatelia mesta boli sociálne rozdelení do troch skupín:
1.mešťania, ktorí
mali úplné mestské práva (obchodníci a remeselníci);
2.obyvatelia s
obmedzenými právami (tovariši, učni, sluhovia);
3.obyvatelia,
ktorých život v meste upravovali zvláštne predpisy (duchovenstvo, šľachta,
univerzitní učitelia a študenti).
V stredoveku
existovalo v Európe viacero významných trás diaľkového obchodu. Kupci sa
spájali do zvláštnych záujmových skupín, ktoré sa nazývali gildy a hanzy. Najvýznamnejšou
z nich bola nemecká hanza (na jej začiatku ju tvorili len mestá Hamburg a
Lübeck, v čase jej najväčšieho rozkvetu to bolo až 150 miest → tie
zabezpečovali stále obchodné kontakty s Anglickom, Škandináviou, Ruskom
a pod). Od spôsobu vzniku miest môžno odvodiť aj ich celkový charakter.
Staré antické mestá boli predovšetkým strediskami obchodu, takže aj mestá,
ktoré nadviazali na ich tradíciu, boli predovšetkým obchodnými strediskami.
Mestá vznikajúce v podhradiach a na križovatkách ciest boli strediskami
remeselnej výroby a obchodu. Novovznikajúce mestá sa zväčša špecializovali na
určitú činnosť. Pokiaľ ide o výstavbu miest, od 12. storočia sa začali budovať
plánovité a pomerne unifikovane. Centrom mesta boli hlavné trhoviská - námestia
s radnicou, centrom mestskej správy. Spravidla na námestí bol aj farský kostol
s cintorínom. Okolo hlavného námestia sa rozkladala sieť ulíc. Pred mestskými
hradbami vznikali predmestia. Mesto ako zvláštny prvok štruktúry stredovekej
spoločnosti charakterizovalo predovšetkým jeho osobitné právne postavenie.
Disponovalo totiž súborom mimoriadnych práv a privilégií, tzv. mestskými
právami. Najdôležitejšími právami bolo právo osobnej slobody mešťanov a právo
vlastného súdnictva. Okrem toho mali mestá aj rozsiahle hospodárske privilégia,
napríklad tzv. míľové právo, ktoré zaručovalo mestu v okolí jednej míle
monopolné výrobné postavenie. Významné bolo aj právo trhu. Jednotlivé mestá
nemali presne rovnaké práva a privilégiá. Remeselnícka výroba v mestách bola
pevne organizovaná vo zvláštnych korporáciach - cechoch. Cech združoval
výrobcov príslušného remesla. V ojedinelých prípadoch bolo v jednom cechu
organizovaných niekoľko príbuzných remesiel. Členom cechu mohol byť len majster
(majiteľ dielne), nie tovariš ani učeň. Úlohov cechov bolo organizovať výrobu a
kontrolovať jej kvalitu. Špecifickou skupinou stredovekej spoločnosti boli
Židia. Kresťania v nich videli národ, ktorý je zodpovedný za smrť Ježiša
Krista, a podľa toho sa k nim správali. Židia mali zakázané vykonávať určité
činnosti. Špecializovali sa na obchod a úžerníctvo. Niektorí židovskí
obchodníci a úžerníci postupne nadobudli veľké bohatstvo. Židovskí obchodníci
mali totiž veľkú tradíciu vo vykonávaní obchodníckeho remesla a veľkou výhodou
bola tradičná súdržnosť Židov, ich medzinárodné kontakty. V oblasti úžerníctva
mali zasa výhodu v tom, že kresťania nemohli požičiavať peniaze s úrokom kvôli
cirkevným zákazom. Pre Židov - nekresťanov bola táto činnosť zdrojom veľkých
finančných ziskov, ale aj veľkého nepriateľstva a nežičlivosti zo strany
kresťanov.
Slovenské mestá v
stredoveku
Slovenské mestá najviac rozkvitali za
vlády Anjouovcov. Do miest prišli Nemci. Boli skúsení baníci, hutníci a
remeselníci. Kráľ im udeľoval výsady. Mestá boli nezávislé od vrchnosti.
Ferdinand I. Habsburgský, ale aj uhorský veľmož a sedmohradský vojvoda Ján
Zápoľský si robili nárok na uhorský trón. Uhorsko malo 2 kráľov, ktorí bojovali
proti sebe. Ján Zápoľský sa spojil so sultánom, s Turkami. Turci dobili Budín,
tam bol Budínsky pašalík. Tam mal svoj hlavný stan. Uhorsko bolo rozdelené na 3
časti: Dnešné Maďarsko obsadili Turci, Sedmohradsko a východné Slovensko
Zápoľský. Západné Uhorsko Ferdinand I. Habsburgský. Ten vytvoril Habsburgskú
ríšu. Opieral sa o Slovensko. Bratislava bola korunovačným mestom uhorských
kráľov, sídlo uhorských úradov. Trnava – sídlo arcibiskupa. Slovensko nieslo
ťarchu obrany Uhorska pred Turkami. Od pol. 16. stor. lúpili od Ipľa až po
Hron. Turci dobili Modrý kameň, Devín, Fiľakovo. Na získanom území vytvorili 4
okresy sandžaky. Museli sme Turkom platiť dane. Obyvateľstvo slobodného územia
tiež platili dane, pracovalo na pánov, živili vojsko. Turci rabovali, brali
dobytok, ľudí do zajatia. Hlavná protiturecká pevnosť bola v Nových Zámkoch.
Turci ju v roku 1663 dobili. Ohrozovali banské mestá. Slovensko im nepodľahlo.
V bitke pri Viedni v r. 1683 vojská Habsburgovcov a poľského kráľa Sobieskeho
Jána Turkov porazili.
Slovensko koncom stredoveku.
Korene
a vývin miest
Mnohé mestá
v Európe i Ázii jestvujú nepretržite už od staroveku. Mestá na
Slovensku však medzi ne nepatria, všetky totiž vznikli až v stredoveku.
Pri zakladaní miest a mestskej siete sledovali uhorskí panovníci dva hlavné
ciele: hospodársky a obranný. V prvom prípade išlo o organickú súčasť
európskeho vývojového trendu, v druhom prípade o trpkú skúsenosť
z pustošivého vpádu Tatárov (Mongolov) roku 1241 – 1242, keď podľa odhadu
zahynula priamo či následne (hladom a v dôsledku epidémií) minimálne
tretina obyvateľstva Uhorského kráľovstva. Hlavne v Hornom Uhorsku
(severnom), čiže zhruba na území dnešného Slovenska, sa od 13. storočia popri
relatívne rozvinutej sieti hradov stávali čoraz významnejším činiteľom
aglomerácie mestského charakteru.
Proces premeny
obcí na mestá sa dynamizoval najmä v oblastiach rudných ložísk, na rušných
cestách, vo frekventovaných podhradiach alebo na križovatke ciest. Priaznivé
podmienky premeny obce na mestskú formu sa utvárali aj
v poľnohospodárskych oblastiach v najvýhodnejšie situovanej obci, ktorá
bola prirodzeným strediskom úrodného kraja a často aj správnym centrom hradného
panstva s dobrými predpokladmi na výrobu i trh. Poloha a príroda teda do
značnej miery určila základný charakter troch typov miest na Slovensku:
banských, obchodných (resp. remeselnícko-obchodných) a stredísk
poľnohospodárskej výroby.
Významný podiel
na vzniku a rozvoji miest v Uhorskom kráľovstve, a teda aj na Slovensku,
mali kolonisti zo Západu, najmä z nemeckých krajín. Napokon, všetky
stredoveké mestá na Slovensku i v Uhorsku sa riadili buď magdeburským (či
inak severonemeckým) alebo norimberským (juhonemeckým či švábskym) mestským
právom, resp. ich aplikovanými verziami. Je však nepochybné, že v čase
príchodu prisťahovalcov – v dobových prameňoch označovaných hospes čiže hostia
– tu už jestvovali sídla, kde bol hospodársky život na vyššej úrovni ako na
dedinách, a že hospodársko-spoločenské pomery boli všeobecne na vysokej úrovni.
Dobre rozvinutý bol najmä systém trhov.
Právnym podkladom
vytvorenia miest boli príslušné donácie. Žiadne mesto však nezískalo mestské
práva a výsady jedinou privilegiálnou listinou. Hosťom sa mestské výsady
spravidla neudeľovali hneď po ich príchode, ale až s viacročným odstupom.
Udelené výsady sa pritom vzťahovali nielen na cudzích kolonistov, ale zväčša aj
na domáce pôvodné obyvateľstvo alebo aspoň na jeho časť. Najstaršie mestské
privilégiá získali napríklad: Trnava (1238), Starý Tekov (1240), Zvolen a
Krupina ešte pred tatárskym vpádom (čiže pred 1241), Spišské Vlachy (1243),
Košice (pred 1248), Nitra (1248), Banská Štiavnica (pred 1255), Banská Bystrica
(1255), Nemecká Ľupča (1263), Komárno (1265), Kežmarok (1269), Gelnica (pred
1270), Bratislava (1291), Prešov spoločne s Veľkým Šarišom a Sabinovom
(1299), spišskí Sasi dostali kolektívne privilégium už roku 1271.
V 14. storočí
mestotvorný proces na území Slovenska zosilnel. K už zhruba 30 mestám
s udelenými výsadami pribudlo ďalších okolo 60 lokalít, takže koncom 14.
storočia možno hovoriť o približne 100 výsadných mestách či mestečkách
v právnom zmysle. Mnohé z nich sa však z hospodárskeho hľadiska
len neveľmi odlišovali od dedín.
Udelením privilégií mestá získali
nielen práva, ale prevzali na seba aj isté záväzky. Bola to najmä povinnosť
pravidelne platiť peňažnú daň kráľovi (census), pozemkovú daň (terragium), čo
sa vzťahovalo iba na majiteľov nehnuteľností. Povinnosťou banských miest bolo
platenie urbury, čiže odvádzanie osminy (pri striebre) alebo desatiny (pri
zlate) vyťaženej rudy. Väčšina miest mala povinnosť pohostiť kráľa, resp. zemepána
a jeho sprievod pri návšteve mesta. Osobitné ustanovenia výsadných listín sa
zaoberali odvádzaním cirkevného desiatku, ktorý patril diecéznemu biskupovi,
neraz však tento desiatok poberal miestny farár. Pri plnení záväzkov voči
vrchnosti sa všeobecne uplatňovala peňažná renta, teda všetky poplatky sa
vyberali v peniazoch. Len v menších mestách s neúplnou
samosprávou sa ešte zachovávalo odvádzanie naturálií.