Záhada hrobky 55
čas : 1335 – 1322 pred n . l .
miesto : Amarna a Téby , Egypt
Som presvedčený , že nakoniec môže byť totožnosť majiteľa
rakvy prekvapením .
GASTON
MASPERO , 1907
V januári 1907 našla expedícia Američana Theodora M . Davisa v Udolí kráľov v Tébach hrobku . Jej zničený obsah bol ako pri väčšine hrobiek v Egypte rozhádzaný , ale v tomto prípade neporiadok nemali na rováši vykrádači hrobiek , ale bol pravdepodobne dôsledkom oficiálnych aktivít v dávnych časoch . Vyriešenie záhady , čo sa tam stalo , zamestnávalo mysle egyptologov takmer storočie a ešte i dnes je takmer toľko riešení koľko je bádateľov . Hrobka s oficiálnym názvom úk – údolie kráľov 55 pozostáva zo schodiska , chodby a jedinej komory . V hrobke bolo rozhádzaných veľa predmetov , najväčšmi bola zničená svätyňa , ktorú pôvodne dal postaviť okolo sarkofágu kráľovnej Teje , manželky Amenophisa 3 , jej syn Achnaton . Achnaton je známy ako kacírsky faraon , ktorý zrušil tradičné egyptské náboženstvo v prospech uctievania jediného slnečného boha Atona . Okolo komory boli položené štyri ochranné amulety a na jednom z nich bolo faraonovo meno . Vo výklenku na severnej stene komory stáli štyri kanopy , pôvodne vyrobené na vnútornosti mladšej Achnatonovej manželky Kije , ale nápisy na nich boli zoškrabané . Na otlačkoch hlinenej pečate , ktoré sa našli na podlahe hrobky , bolo meno Achnatonovho následníka Tutanchamona
Záhada
múmie
Pravda , kľúčovým predmetom v hrobke bola rakva , urobená tiež pre Kiju , ale neskôr upravená pre kráľa . žiaľ , totožnosť kráľa zahmlili zámerným vymazaním jeho mena všade , kde sa vyskytovalo , a odstránením zlatej masky tváre z rakvy . Podobné poškodenie utrpela aj svätyňa , kde boli zničené všetky Achnatonove podoby a mená . V rakve ležala múmia , veľmi poškodená vlhkom . Prvého človeka , ktorý ju skúmal , oklamala prepadnutá panva a vyhlásil , že je to mrtvola ženy . Preto Davis pokrstil hrobku na Hrobku kráľovnej Teje , ale kým vyšla jeho kniha s týmto názvom , dôkladné vyšetrenie ukázalo , že ide o mužské telo . Takmer všeobecne sa uznávalo , že patrilo samému Achnatonovi . Jeho pamiatku po jeho smrti zavrhli , čo vysvetľuje vymazané miesta na rakve a vo svätyní . Avšak iný tvrdili , že telo mohlo patriť Smenchkaremu , ktorý , zdá sa , vládol počas niekoľkých posledných rokov ako Achnatonov spoluvládca a po smrti ho postihla rovnaká potupa ako kacírskeho faraona . O totožnosti tohto človeka , ako aj o dalšom človeku menom Neferneferuaton , ktorý sa objavuje približne v tom istom čase , sa veľa diskutovalo . Možno išlo o jednu a tú istú osobu , ktorá si počas troch rokov spoluvládnutia zmenila meno . Další dôležití dotaz prinieslo objavenie Tutanchamonovej hrobky v roku 1922 . Po prvé , Tutanchamonova múmia ukázala , že on a človek v úk 55 boli v úzkom príbuzemskom vsťahu – budˇ súrodenci , alebo rodič a dieťa , po druhé , hrobka obsahovala množstvo predmetov vyrobených pre Smenchkareho pohreb , ale nikdy ich nepoužili . Boli tam konkrétne štyri miniatúrne rakvy na Smenchkareho vnútornosti aj jedna z jeho rakiev v plnej veľkosti . Na všetkých boli prepísané nápisy , aby ich mohol použiť Tutanchamon , ale niesli stopy po pôvodnom vlastníkovi , a to na miestach s kráľovskými menami , ako aj tým , že tváre na rakvách očividne nepatrili Tutanchamonovi . To , že všetky tito predmety sú rovnaké ako v úk , reprezentované materiálom , ktorý kedysi patril Kije , považovali výskumníci za dôležité a ako majiteľa hrobky uprednostňovali Smenchkareho . Iný nadˇalej tvrdili , že telo patrí Achnatonovi . Odhady veku smrti danej múmie pomohli málo : rozličný anatomovia uvádzali čísla asi od 20 po 30 až 40 . Vzniklo veľa scenárov , ktoré mali vysvetliť historiu hrobky a väčšinou sa vzájomne vylučovali . Jedinou všeobecne prijímanou spoločnosťou hypotézou je to , že múmia , nech to bol ktokoľvek , bola pôvodne pochovaná v Tell – el Amarne , novom hlavnom meste , ktoré vybudoval Achnaton asi 300km na sever od Téb , a po opustení nového mesta ju presťahovali do úk 55 .
Dve
riešenia
Amarna prestala byť hlavným mestom asi uprostred Tutanchamonovej vlády a definitívne ju opustili po jeho smrti . úK 55 teda vybudovali niekedy medzi prostrietkom Tutanchamonovej vlády a jeho pochovaním , ked sa prestala používať jeho pečať . Podľa jedného názoru Smenchkareho alebo Achnatona spolu s Achnatonovou matkou Teje , ktorá s ním bola pochovaná v Amarne , priviezli do úk 55 , len čo vláda opustila mesto . Vandalské poškodenie obsahu hrobky sa pripisuje bud´ násilníckym protiatonským kráľom zo začiatku 19 . dynastie , alebo úradíkom Ramesseho 9 . úK mohli znovu objaviť azda počas výstavby priľahlej hrobky tohto faraona . Podľa tohto scenára Tejino telo odstránili a znovu pochovali niekde inde , jej svätyňu ponechali a často z nej zatarasili len čiastočne uvoľnenú vstupnú chodbu . Možno odstránili aj jedno dalšie telo a zostávajúce telo pripravili o totožnosť . Podoby Achnatona pred zatvorením hrobky zničili a posledného obyvateľa , ktorý v nej zostal , ponechali večnej temnote . Ale podľa dalšej alternatívy k presťahovaniu došlo po Tutanchamonovej smrti , avšak pred jeho pohrebom . Ako sa teraz ukazuje , ničenie Achnatonových pamätníkov sa začalo už počas Tutanchamonovho života . Prítomnosť Achnatonovho syna na trone musela reakčné sily pôsobiť ako istá zábrana , ale po Tutanchamonovej smrti toto obmedzenie zmizlo . Podľa tohto scenára bolo telo v úk 55 v novej hrobke od začiatku umiestnené samo a bez mena . Výsledný neporiadok spôsobilo znovuobjavenie hrobky počas vlády Ramesseho 9 , ktorý mal ekonomické problémy . úradníci dychtiaci po zlate si túžili odviesť pozlátený obsah , ale ich odradila časť svätyne , ktorá upchávala vstupnú chodbu .
Riešenie?
Obidva uvedené scenáre by mohli byť vhodné , keby mrtvola patrila Achnatonovi alebo Smenchkaremu , ale zostávajúce dve základné otázky : prečo kráľa vložili do zložitej ženskej rakvy a čo sa stalo s jeho rakvou ???Upravy nezasiahli čisto atonistické texty na rakve , čo svedčí o tom , že bola pripravená na použitie pri pôvodnom pochovaní faraona počas Achnatonovej vlády , pretože po jeho smrti nastalo rýchle a dramatické odpadlíctvo od viery . Achnaton musel mať zhotovenú kompletnú sériu rakví dlho pred svojou smrťou , a tie takmer určite použili na na jeho pochovanie . No ako sme už spomenuli , hoci Smenchkare mal aspoň dorobenú jednu rakvu spolu s kanopami , nepochovali ho s vlastnou výbavou ale poslúžili ňou mladému kráľovi Tutanchamonovi . Smenchkare určite nebol mimoriadne oddaním atonistom napriek tomu že neskôr prijal meno Nefernefernaton . Mal úplne tradičnú pohrebnú výbavu a v jeho chráme sa uctievala hlava konvenčného panteonu Amon. . No zdá sa, že zomrel ešte počas života svojho otca Achnatona , pôvodcu atonistickej revolúcie . Vzhľadom na Achnatonov úplný nedostatok tolerancie voči všetkému čo sa spájalo s inými božstvami než Aton – badatelnej na všeobecnom ohavení polyteistických pamätníkov – je celkom možné že Achnaton odmietol pochovať Smenchkareho s tradičnou výbavou , ktorú si pre seba pripravil . Ak je to tak , bola potrebná náhradná rakva pre múmiu a nádoby na vnútornosti . Preto pre mladého kráľa upravili vhodnú nábožensky správnu výbavu , ktorá kedysi patrila Kiji , a použili ju pri jeho pohrebe , takmer určite v hrobke v Kráľovskom Wádí v Amarne , kde mu poskytla útočisko svätyňa kráľovnej Teje . Odtiaľto nakoniec presťahovali telo do údolia kráľov . V súčasnosti v Káhirskom múzeu iba vrchnák rakvy z úk 55 , zdá sa že zlato zo spráchnivených ostatkov koryta ukradli z múzea počas prvej svetovej vojny a nedávno sa objavilo v Nemecku . Nepotvrdené správy naznačujú prítomnosť jednej neporušenej Smenchkareho kartuše , potvrdzujúcej indikácie z úlomku z rakvy v Káhire a vyššie uvedené riešenie . Treba dúfať , že táto stránka problému sa napokon vyrieši , kedˇ zreštaurovanú rakvu vrátia jej legitívnemu majiteľovi , Káhirskému múzeu .
Brian M. Fagan , Sedemdesiat veľkých záhad , vydavateľstvo Slovart , Bratislava , 2002 , prvé slovenské vydanie , str . 219 – 222
Spracovala: Alena Rezková (2004)